Μυστικές συνεννοήσεις περίπου τριών εβδομάδων βρίσκονταν πίσω από τη συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών με τον Τούρκο ομόλογό του στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με όσα διαρρέει το υπουργείο. Δεν θέλουμε βέβαια να πιστέψουμε ότι τόσες μέρες έψαχναν τα προγράμματά τους για να βρουν κενό στην ατζέντα. Πόσο μάλλον που δεν πρόκειται για την πρώτη τ... Περισσότερα
Ας το ψάξουμε το ζήτημα περισσότερο…
Τελευταία ενημέρωση από Η Άλλη Άποψη
του Αλέκου Χατζηκώστα
Σε σχετικό Δελτίο Τύπου του Α. Βεσυρόπουλου διαβάζουμε: «Σήμερα
είχαμε μία ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για την Ημαθία καθώς η Διυπουργική Επιτροπή
Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) έδωσε το πράσινο φως για την
κατασκευή του νέου Αστυνομικού Μεγάρου Ημαθίας. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί
προϊόν διαδοχικών συναντήσεων του Υφυπουργού Οικονομικών και Βουλευτή Ημαθίας
κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Θεοδωρικάκο
και τον Αναπληρωτή Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Παπαθανάση.Σε δήλωση του ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Βεσυρόπουλος
τονίζει:«Η κατασκευή του νέου Αστυνομικού Μεγάρου Ημαθίας αποτελεί ένα κορυφαίο
έργο υποδομής για την Ημαθία. Οι υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας της Ημαθίας
θα στεγαστούν σε ένα νέο, σύγχρονο και λειτουργικό κτίριο ενώ ταυτόχρονα θα
αναβαθμιστεί και το επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών.Η δρομολόγηση ενός ακόμη
σημαντικού έργου από την Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την Ημαθία
αποτελεί ηθική δικαίωση των προσπαθειών μου για την υλοποίηση ενός ακόμη έργου
πνοής για την ευρύτερη περιοχή.»
Ας μας επιτραπούν ορισμένες – πρώτες – παρατηρήσεις:
1. Σε περσινά ρεπορτάζ διαβάζουμε:«Το Υπουργείο Προστασίας του
Πολίτη ανακοινώνει ότι χθες, Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021, υποβλήθηκε στη
Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ, η Αίτηση Υπαγωγής (Προμελέτη Σκοπιμότητας) του
έργου:«ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΤΙΡΙΩΝ ΣΤΕΓΑΣΗΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΠΕΝΤΕ (5) ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ (ΠΑΤΡΑ, ΛΕΥΚΑΔΑ,
ΚΑΡΔΙΤΣΑ, ΒΕΡΟΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ) ΜΕΣΩ ΣΔΙΤ». Η Αίτηση υποβλήθηκε από την
ΚΤΥΠ Α.Ε. (Κτιριακές Υποδομές ΑΕ), με την οποία το Υπουργείο Προστασίας του
Πολίτη σύνηψε Μνημόνιο Συνεργασίας, σύμφωνα με το οποίο η ΚΤΥΠ Α.Ε αναλαμβάνει
υποχρεώσεις Αναθέτουσας Αρχής, ώστε να διενεργήσει τη διαγωνιστική διαδικασία
ανάθεσης του έργου, να υπογράψει τη σύμβαση σύμπραξης με τον Ιδιωτικό Φορέα
Σύμπραξης (Ι.Φ.Σ.) και να παρακολουθήσει την εκτέλεση της σύμβασης σύμπραξης.Προτεραιότητα
του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αποτελεί η στέγαση των υπηρεσιών των
Αστυνομικών Διευθύνσεων της ΕΛ.ΑΣ, στο άμεσο μέλλον, σε σύγχρονα κτίρια, σε
νευραλγικά επιχειρησιακά σημεία των πόλεων, ώστε αφενός μεν να αναβαθμιστούν οι
παρεχόμενες, προς τον πολίτη και τους εργαζόμενους, υπηρεσίες, αφετέρου δε να
εξοικονομηθούν πόροι που θα διατίθενται για τους σκοπούς και τους στόχους της
καλύτερης αστυνόμευσης των πόλεων.Εκτός των ΣΔΙΤ εντάσσεται και η κατασκευή
νέων κτιριακών εγκαταστάσεων ή η ανακαίνιση υπαρχουσών, μέσω της συνήθους
διαδικασίας των δημοσίων συμβάσεων.»
Είναι δηλαδή μία ιστορία παλιότερη και αφορά κι άλλους...
2. Στο https://www.businessdaily.gr/ (4/4/2022)με τίτλο «Με ρυθμούς... χελώνας τα ΣΔΙΤ για κτίρια, καθυστερούν διαγωνισμοί»
διαβάζουμε: «Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν οι διαγωνισμοί κτιριακά έργα
μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με αποτέλεσμα να
καταγράφονται ήδη μεγάλες καθυστερήσεις, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις
εκφράζονται αμφιβολίες για το αν θα προχωρήσουν.Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για στροφή
προς τα ΣΔΙΤ έγινε κυρίως για να περιοριστεί η επιβάρυνση του Προγράμματος
Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Έγινε επίσης επειδή μεταφέρονται προς τα πίσω, για
την περίοδο 2025 – 2028, τα υψηλά κόστη από τις πληρωμές διαθεσιμότητας
που πρέπει να καταβάλλει το Δημόσιο στα περισσότερα έργα ΣΔΙΤ. Στα πρώτα
χρόνια, δηλαδή κατά την περίοδο κατασκευής, το δημόσιο δεν πληρώνει πληρωμές
διαθεσιμότητας στους αναδόχους και έτσι εξωραΐζεται η εικόνα του
προϋπολογισμού.Όμως, ήδη έχουν παγώσει κάποιοι διαγωνισμοί ΣΔΙΤ, όπως
για τα επτά νέα δικαστικά μέγαρα ανά την Ελλάδα, ενώ σε αρκετούς άλλους
διαγωνισμούς καταγράφεται στασιμότητα αν και έχουν υποβληθεί προσφορές πριν από
ένα ή ενάμιση χρόνο. Το οικονομικό κλείσιμο αυτών των διαγωνισμών, με τη
συμμετοχή και των ελληνικών τραπεζών που καλούνται να καλύψουν τμήμα του κόστους
μέσω χρηματοδότησης των αναδόχων, θεωρείται δύσκολο. Η Ελλάδα έχει
συγκεκριμένο πλαφόν για το ποσοστό του ΠΔΕ που μπορούν να καλύπτουν οι πληρωμές
διαθεσιμότητας. Το συγκεκριμένο πλαφόν έχει μεν διευρυνθεί αλλά δεν είναι
ανεξάντλητο…»
Δηλαδή ακόμη και μέσω ΣΔΙΤ τα πράγματα δεν είναι ούτε ευχάριστα, ούτε σύντομα...
3. Υπάρχει όμως η εμπειρία από παρόμοια έργα αλλά και η παλιότερη μελέτη του ΤΕΕ
για τα έργα μέσω ΣΔΙΤ όπου τόνιζε ότι :«Στη δε περίπτωση των κοινωνικών μη
ανταποδοτικών έργων, το κόστος μέσω ΣΔΙΤ είναι τουλάχιστον μιάμιση φορά έως και
τρεις φορές υψηλότερο από ό,τι αν κατασκευάζονταν ως δημόσια»
Οι ΣΔΙΤ και εδώ είναι η πολιτική ουσία, ανοίγουν
το δρόμο για την ολοκληρωτική παράδοση της κατασκευής των έργων του δημοσίου
στο μεγάλο κατασκευαστικό και τραπεζιτικό κεφάλαιο. Μοναδική επιδίωξη ήταν
και παραμένει η ικανοποίηση των διαρκώς αυξανόμενων απαιτήσεων του μεγάλου
κεφαλαίου για τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του και την εξεύρεση νέων
επενδυτικών ευκαιριών.
Κερδοφορία η οποία θα προέλθει από την ίδια την
κατασκευή των έργων, αλλά και από τις συμβάσεις εκμετάλλευσής τους. Από τις
αλλαγές των εργασιακών σχέσεων, από την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και
των εργατικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων, από τη συρρίκνωση των αμοιβών και
την αύξηση των ωραρίων, δηλαδή από τη χωρίς όρια ένταση της εκμετάλλευσης των
εργαζομένων». Προέβλεψε, επίσης, ότι αρνητικές θα είναι οι επιπτώσεις και στους
μικρούς και αυτοαπασχολούμενους εργολήπτες και μελετητές.Η άποψή μας είναι ότι τα δημόσια έργα στη χώρα να κατασκευάζονται
εξολοκλήρου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.