Από το α' τρίμηνο του 2009 στο β' τρίμηνο του 2024, η παραγωγικότητα της εργασίας στη μεταποίηση αυξήθηκε κατά 43,6%. Το εντυπωσιακό αυτό αποτέλεσμα καταγράφει η τελευταία έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού της Βουλής, σημειώνοντας πως η παραγωγικότητα στη βιομηχανία έχει ανακάμψει και έχει υπερβεί τα επίπεδα πριν την καπιταλιστική κρί... Περισσότερα
«'Η τα κέρδη τους ή οι ζωές μας»: Το προδιαγεγραμμένο έγκλημα δεν έχει ξεχαστεί
από Η Άλλη Άποψη
«Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησης της (που αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), την μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, την μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System– του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος) η οποία δεν λειτούργησε ποτέ παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές!»(31 Οκτωβρίου 2022, Εξώδικο στον ΟΣΕ από την Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ).
«Τεράστιους κινδύνους εγκυμονεί η μη τήρηση κανονισμών ασφαλείας, λειτουργίας και κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. Ενδεικτικά, η Ομάδα Επισκευής Γραμμής, που είναι σε λειτουργία και πρέπει να αποτελείται από 5 άτομα, πολλές φορές είναι μόνο με δύο ή ακόμη και με έναν. Ακόμα, δεν τηρούνται οι απαραίτητοι χρόνοι ή μπορεί να γίνονται εργασίες σε ένα ηλεκτροδοτούμενο δίκτυο χωρίς διακοπή ρεύματος. Χαρακτηριστική είναι, επίσης, η έλλειψη σηματοδότησης, όπως, για παράδειγμα, στο κομμάτι της γραμμής Οινόη - Τιθορέα που έγινε το ατύχημα με τους 20 ανθρώπους που τραυματίστηκαν την περίοδο των χιονοπτώσεων το 2022. Εκκρεμεί επίσης εδώ και πολλά χρόνια η συνολική εγκατάσταση και λειτουργία ηλεκτρονικών συστημάτων ασφαλείας. Όλα αυτά είναι σοβαρά ζητήματα που δεν μπορούν να αγνοηθούν, για το θέμα της ασφάλειας, της πρόληψης που λέμε συνολικά»(Χρήστος Κατσώτης, βουλευτής του ΚΚΕ, Βουλή, 12 Γενάρη 2023).
«Είναι πλέον εξοργιστικό τα ατυχήματα να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες (...) Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις»(ΔΕΣΚ Σιδηροδρομικών, 7 Φλεβάρη 2023, 21 μέρες πριν από το έγκλημα στα Τέμπη).
«Μία υπεύθυνη Πολιτεία δεν μπορεί να παίζει με την ασφάλεια των επιβατών» (Κ. Καραμανλής, υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, 20 Φλεβάρη 2023, οκτώ ημέρες πριν το έγκλημα στα Τέμπη).
Το χρονικό του εγκλήματος
Σαν σήμερα, πριν από ένα χρόνο, στις 28 Φλεβάρη του 2023, στις 11.21 μ.μ. μία επιβατική αμαξοστοιχία, η Intercity 62, που μεταφέρει 350 επιβάτες στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, σταματάει για αρκετή ώρα στο Παλαιοφάρσαλο, όπου σύμφωνα με μαρτυρία επιβάτη, ο μηχανοδηγός λέει μέσω ασυρμάτου στον ελεγκτή: «πάμε και όπου βγει...».
Αφού ξεκίνησε στη συνέχεια, συγκρούεται στην περιοχή Ευαγγελισμός με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Λάρισα. Πριν τη σύγκρουση, τα δύο τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή (καθόδου) για περίπου 12 λεπτά της ώρας. Εάν είχαν τοποθετηθεί σύγχρονα συστήματα τηλεδιοίκησης, θα είχε αποτραπεί η κίνηση των δύο τρένων στην ίδια γραμμή...
Η σύγκρουση είναι σφοδρή. Ακολουθεί έκρηξη και πυρκαγιά. Κάποιοι από τους επιβάτες, στην πλειοψηφία τους φοιτητές, χάνουν ακαριαία τη ζωή τους, άλλοι απανθρακώνονται, άλλοι τραυματίζονται σοβαρά και ελαφρύτερα, άλλοι σπάνε τα τζάμια των βαγονιών για να γλυτώσουν ή για να σώσουν τους διπλανούς τους.
«Με το που έγινε σύγκρουση, ήταν η στιγμή που άρχισα να κατρακυλώ στο σκοτάδι. Έσβησαν όλα τα φώτα. Το μόνο φως που βλέπαμε ήταν από τους σπινθήρες και από τη φλόγα γύρω. Κάποιοι που είχαν πάνω τους τα κινητά έβαλαν φακό και έτσι καταλάβαμε ότι είχε πλαγιάσει το τρένο. Επειδή ήμασταν σε τελείως επαρχιακό δρόμο και μακριά από την Εθνική, δεν υπήρχαν πουθενά φώτα. Μόνο από τη φωτιά»,ανέφερε ο φοιτητήςΑνδρέας Αλικανιώτης,που ήταν στο δεύτερο επιβατικό βαγόνι του Intercity, στην κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, περιγράφοντας τις πρώτες στιγμές.«Αρχικά προσπάθησα να καταλάβω σε τι κατάσταση βρισκόμουν, αν ήμουν αρτιμελής. Είχα κανονικά τις αισθήσεις μου και μετά άρχισα τις ανάλογες δράσεις πώς πρώτα εγώ να επιβιώσω και μετά να βοηθήσω κι άλλα άτομα, που και έκανα. Σηκώθηκα γρήγορα εκείνη την ώρα γιατί καιγόμουν από τις λαμαρίνες γύρω», πρόσθεσε στην μαρτυρία του.
Τα θύματα ήταν στα τέσσερα πρώτα βαγόνια της αμαξοστοιχίας. Οι περισσότεροι νεκροί ήταν επιβάτες στο πρώτο βαγόνι και στο κυλικείο που ακολουθούσε. Συνολικά 57 άνθρωποι, στην πλειοψηφία τους νέοι, έχασαν τη ζωή τους στο βωμό του κέρδους και της πολιτικής που αντιμετωπίζει ως «κόστος» τα μέτρα ασφαλείας.
Η εταιρεία, ώρες μετά τη φονική σύγκρουση, ακόμα δεν έχει πλήρη εικόνα για το πόσοι επιβάτες βρίσκονταν μέσα στο μοιραίο τρένο. Γονείς ψάχνουν τα παιδιά τους, φίλοι τους δικούς τους ανθρώπους, καθώς δεν γνωρίζουν αν είναι νεκροί ή ζωντανοί.
Στα νοσοκομεία μεταφέρονται συνολικά 180 τραυματίες. Ένας από αυτούς, βρίσκεται ακόμα και σήμερα σε κρίσιμη κατάσταση σε κλινική στη Βοστώνη, χωρίς να έχει επαφή με το περιβάλλον.
Το δράμα για τους γονείς και τους συγγενείς των νεκρών δεν έχει τέλος. Χρειάστηκαν περίπου δύο μέρες για να γίνει μία καταγραφή των νεκρών και περίπου μία εβδομάδα για την ανάλυση υλικού DNA προκειμένου να ταυτοποιηθούν. Τα αποτελέσματα τραγικά: 57 νεκροί, 56 ταυτοποιημένοι ενώ μία 23χρονη φοιτήτρια αγνοείται. Η προϊστάμενη της ιατροδικαστικής υπηρεσίας Λάρισας, Ρ. Λεονταρή μάλιστα έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο η άτυχη κοπέλα να έχει εξαϋλωθεί λόγω της πυρκαγιάς και των μεγάλων θερμοκρασιών που αναπτύχθηκαν.
Οι συγγενείς καταγγέλλουν συγκάλυψη
Σε τρεις μέρες, τα βαγόνια «σηκώνονται» για να γίνουν έλεγχοι στους χώρους που καλύπτουν, σύμφωνα με το επιχείρημα των Αρχών αλλά και για να ... μεταφερθούν σε ειδικά διαμορφωμένο σημείο που ανήκει στον ΟΣΕ για να τα ...εξετάσουν οι ειδικοί. Τα βαγόνια φεύγουν, αργότερα εντοπίζονται παρατημένα στη θέση Κουλούρι, εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και δεν τα επισκέπτεται καν η τριμελής Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που διορίστηκε από την κυβέρνηση, για να συντάξει το λεγόμενο πόρισμα Γεραπετρίτη.
Ο χώρος «μπαζώνεται» τάχιστα. Σύμφωνα με το πόρισμα του Β. Κοκοτσάκη, τεχνικού συμβούλου οικογενειών των θυμάτων και ειδικού πραγματογνώμονα σε θέματα πυρκαγιών, ο χώρος«μπαζώθηκε με επιμελή και μόνιμο τρόπο, δηλ. αφαίρεση του χώματος σε ικανό βάθος, πάχτωση του με χοντρά εμποτισμένα χαλίκια λατομείου και κάλυψη με σκυρόδεμα επίσης ικανού πάχους».«Τα συγκεκριμένα αντικείμενα - πειστήρια (συντρίμμια, χώματα) που μετακινήθηκαν από τον τόπο του συμβάντος έπρεπε να διαφυλαχτούν και προστατευτούν τόσο από τις καιρικές συνθήκες, όσο και από τυχόν απόπειρά αλλοίωσης ή αφαίρεσης, μέτρα που δεν λήφθηκαν στον βαθμό που θα εξασφάλιζε την έγκαιρη - ασφαλή και αδιαμφισβήτητη έρευνα επ' αυτών και την διατήρηση τυχόν υπολειμμάτων - στοιχείων που θα βοηθούσαν προς τούτο».
Για το «μπάζωμα» του χώρου, ασκήθηκε ποινική δίωξη στον τέως Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό, που σε υπόμνημά του στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, ανέφερε πως η Περιφέρεια «παρείχε αποκλειστικά και μόνο υποστηρικτική βοήθεια που συνίστατο μόνο στη διάθεση μηχανημάτων όπως αποφασίστηκε από το Συντονιστικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας. Ενήργησε δηλαδή ως όφειλε να πράξει χωρίς να έχει πρωτοβουλία ενεργειών»δείχνοντας έτσι την κυβέρνηση γι αυτή την απόφαση.
Η κυβέρνηση, μέσα σε 20 ώρες από την ανείπωτη τραγωδία, δια στόματος του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη, σπεύδει να μιλήσει για «ανθρώπινο λάθος», συγκαλύπτοντας τα αίτια του εγκλήματος, δηλαδή την πολιτικής της απελευθέρωσης και του «κόστους - οφέλους». Η μόνη ...ανάληψη πολιτικής ευθύνης είναι η παραίτηση του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κ. Καραμανλή.
Αυτή τη γραμμή κράτησε η κυβερνητική πλειοψηφία και μέσα στην Εξεταστική Επιτροπή που μίλησε για ευθύνες του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού, και που έσπευσε να κλείσει τις διαδικασίες της.
Συγκλονιστικές κινητοποιήσεις του λαού που έγιναν «η φωνή των νεκρών»
Σωματεία και μαζικοί φορείς, εργαζόμενοι και νεολαία, καταγγέλλουν από την πρώτη στιγμή το δυστύχημα ως «προδιαγεγραμμένο έγκλημα». Δηλώνουν αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν να συγκαλυφθούν οι ένοχοι. Τις επόμενες δύο βδομάδες όλη η χώρα, μεγάλες και μικρές πόλεις, σχολεία και σχολές, χώροι δουλειάς και γειτονιές, ζουν στον παλμό διαδηλώσεων, συγκεντρώσεων, καθώς και δύο απεργιακών κινητοποιήσεων.
Η μαζικότητα είναι πρωτοφανής, κυρίως από τη νεολαία. Tο εργατικό και το λαϊκό κίνημα, με τα μέλη και τους φίλους του ΚΚΕ να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτών των συγκλονιστικών αγώνων, θέτει στο προσκήνιο το σύνθημα: «`Η τα κέρδη τους ή οι ζωές μας», το οποίο κυριαρχεί. Η πρώτη απεργία κηρύχθηκε κόντρα - ως συνήθως - στην συμβιβασμένη ηγεσία της ΓΣΕΕ που αρνήθηκε την προκήρυξη της πρώτης απεργίας. Ο λαός και η νεολαία, το οργανωμένο λαϊκό κίνημα έβαλε την σφραγίδα του στις εξελίξεις ερχόμενο σε σύγκρουση με την επιδίωξη της κυβέρνησης, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΠΑΣΟΚ να επικρατήσει σιωπή. Απέτυχαν! Η θλίψη έγινε οργή, η οργή αγώνας για να μην ξεχαστεί το έγκλημα και οι ένοχοι!
Μάλιστα, σύμφωνα με τα ευρήματα του πολιτικού βαρόμετρου της «Public Issue», οι μεγαλύτερες διαδηλώσεις της 12ετίας ήταν αυτές για το έγκλημα στα Τέμπη καθώς πήραν μέρος πάνω από 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι, δηλαδή τουλάχιστον το 30% του πληθυσμού τον Μάρτη του 2023. Σημειώνεται πως η έρευνα κατέγραψε τη συμμετοχή στις κινητοποιήσεις όσων είναι άνω των 17 ετών, και όχι τις εκατοντάδες μαθητικές κινητοποιήσεις από μαθητές γυμνασίων και πρώτων τάξεων του Λυκείου.
Ακόμα και σε αυτή την τραγωδία, μόλις ο θρήνος έγινε διεκδίκηση από τους εργαζόμενους, η εργοδοσία προχώρησε σε πογκρόμ απολύσεων, διώξεων και άλλων μορφών εκβιασμού και τρομοκρατίας βρίσκοντας όμως απέναντί της την οργανωμένη αντίδραση των σωματείων.