Τρίτη, 07 Δεκ, 2021

  • Μάνατζερς στον ΕΦΚΑ το επόμενο βήμα ιδιωτικοποίησης της Ασφάλισης
  • Η Μ.Α.μ.Α στο 5ο Δημοτικό Βέροιας με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας για τα ΑμεΑ
  • ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΠΑΠΠΑ
  • Εμβόλιο, τεστ και μάσκες ...συμβουλεύει ο πρωθυπουργός
  • Αστειότητες...
  • Νέο ρεκόρ στις παγκόσμιες πωλήσεις εξοπλισμών
Μάνατζερς στον ΕΦΚΑ το επόμενο βήμα ιδιωτικοποίησης της Ασφάλισης1 Η Μ.Α.μ.Α στο 5ο Δημοτικό Βέροιας με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας για τα ΑμεΑ2 ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΣΤΗ ΒΕΡΟΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΠΑΠΠΑ3 Εμβόλιο, τεστ και μάσκες ...συμβουλεύει ο πρωθυπουργός4 Αστειότητες...5 Νέο ρεκόρ στις παγκόσμιες πωλήσεις εξοπλισμών6

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η κερδοφορία της πατέντας στερεί το εμβόλιο από εκατομμύρια ανθρώπους

Τη μεγάλη διεθνή ανισομετρία στους εμβολιασμούς, θεραπείες και διαγνωστικά μέσα επανέφερε στην επιφάνεια η νέα παραλλαγή «Ομικρον» του κορονοϊού, μία ακόμα πλευρά στην αντιλαϊκή διαχείριση της πανδημίας που μπαίνει εμπόδιο στην έγκαιρη αντιμετώπισή της.Σε αυτό το πλαίσιο, για «ακραίες εμβολιαστικές διακρίσεις», που έχουν... Περισσότερα

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Πανεπιστήμιο για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας

από Η Άλλη Άποψη
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Πανεπιστήμιο για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας

«Tο Πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας, συνδέεται άμεσα με τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι άνθρωποι του μόχθου, τα νέα παιδιά» σημείωσε ο Δημήτρης Κουτσούμπας μιλώντας στην εκδήλωση της ΚΕ του ΚΚΕ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Ολόκληρη η ομιλία:

«Φίλες και φίλοι, συντρόφισσες και σύντροφοι,

Αγαπητά μέλη της πανεπιστημιακής, ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας,

Αναμφίβολα ζούμε σε μια περίοδο μεγάλων και σύνθετων εξελίξεων και προβλημάτων, με την πανδημία να ξαναφουντώνει και με την κυβέρνηση να αρνείται να πάρει μέτρα προστασίας στους κρίσιμους χώρους και να θωρακίσει το δημόσιο σύστημα Υγείας, με ένα τεράστιο κύμα ακρίβειας, που φανερώνει τα αδιέξοδα και τις αντιφάσεις της καπιταλιστικής οικονομίας, με την επίθεση στα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα, αλλά και με σοβαρές και πολύ επικίνδυνες διεθνείς εξελίξεις, στις οποίες εμπλέκεται -πολύ ενεργά μάλιστα- και η χώρα μας.

Σε αυτές τις συνθήκες, δεν σημαίνει καθόλου ότι το θέμα που συζητάμε σήμερα είναι μακριά και έξω από τη ζωή των λαϊκών οικογενειών. Το ακριβώς αντίθετο. Η συζήτηση για το Πανεπιστήμιο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας συνδέεται άμεσα με τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι, οι άνθρωποι του μόχθου, τα νέα παιδιά.

Χωρίς άλλη καθυστέρηση μπαίνω στο θέμα που σήμερα συζητάμε.

Τι είναι αυτό που ενοποιεί τους προβληματισμούς και τις ανάγκες των νέων, για τη γνώση του επιστημονικού τους αντικειμένου, για την επαγγελματική τους αποκατάσταση;

Τι είναι αυτό που ενοποιεί τη διδακτική και ερευνητική προσπάθεια μελών ΔΕΠ, διδασκόντων, ερευνητών, τη διάθεσή τους να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, αλλά και τα σταθερά και αμετακίνητα διλήμματα που αντιμετωπίζουν;

Είναι πολυτέλεια να συζητάμε για το πώς θα γίνει κατορθωτό να επιστρέψει η επιστήμη και τα πορίσματά της στην κοινωνία;

Είναι παράκαιρο να επιδιώκουμε να φωτίσουμε την καθημερινότητα των φοιτητών, των ερευνητών, των διδασκόντων με τα μεγάλα μεγέθη και τα θεμελιώδη ερωτήματα; Όπως το πώς αναπτύσσεται η επιστημονική γνώση και πού κατευθύνεται η αξιοποίησή της;

Για όλα τα παραπάνω ζητήματα επιδιώκουμε να ανοίξουμε μια ειλικρινή συζήτηση με όσες και όσους πραγματικά ενδιαφέρονται για την άνοδο του πολιτιστικού, μορφωτικού επιπέδου του λαού μας, των παιδιών του.

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα, πρόσθετη βοήθεια για να απαντήσουμε αποτελεί η πείρα της πανδημίας και των κλειστών Πανεπιστημίων.

Θα αναρωτηθεί κάποιος: "Είναι δυνατό να αντλούμε επιχειρήματα από μια περίοδο που τα Πανεπιστήμια δεν λειτουργούσαν;".

Είναι όμως έτσι τα πράγματα;

Την ίδια περίοδο που χιλιάδες νέοι και νέες που σπουδάζουν είχαν να δουν αμφιθέατρο παραπάνω από έναν χρόνο, η επιχειρηματική λειτουργία τους ουσιαστικά δεν σταματούσε λεπτό. Και μάλιστα για να είμαστε ακριβείς, όχι μόνο δεν σταματούσε, αλλά τροφοδοτούσε και την αδυναμία να εντάξουν τα Πανεπιστήμια μια σειρά υποδομές που διαθέτουν στην υπόθεση της ασφαλούς και διά ζώσης λειτουργίας.

Βλέπετε, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, η ακίνητη περιουσία τους βρίσκεται στους καταλόγους του ΤΑΙΠΕΔ και αναμένει την εμπορική της εκμετάλλευση, με απλά λόγια: Τα κλειστά για τις νέες και τους νέους Πανεπιστήμια ανέδειξαν πιο ανάγλυφα τις προτεραιότητες και τις ιεραρχήσεις των κυβερνήσεων, οι οποίες είναι αναντίστοιχες των δυνατοτήτων που υπάρχουν.

Διότι, πράγματι και οι δημόσιες υποδομές παραμένουν αναξιοποίητες και το υψηλής στάθμης επιστημονικό δυναμικό, είτε λιμνάζει, είτε αναζητά λύσεις στη φυγή στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας έτσι στην πράξη πόσο νοιάζονται οι κυβερνήσεις για το φαινόμενο του "brain drain".

Όμως και σήμερα, η επιστροφή των Πανεπιστημίων στην -κατά βάση- διά ζώσης λειτουργία δεν μπορεί να κρύψει το γεγονός ότι έχουν σωρευθεί διαχρονικά τέτοια προβλήματα.

Αυτό έχει σαν συνέπεια το γεγονός ότι μια σταθεροποίηση της χρηματοδότησης στα ίδια επίπεδα ή ακόμα και μια μικρή αύξησή της όχι μόνο να μην αντιστρέφει την αρνητική κατάσταση, αλλά να δημιουργεί και όρους για νέα έκρηξη προβλημάτων.

Τέτοιο ακραίο, αλλά οπωσδήποτε υπαρκτό παράδειγμα, αποτελεί το γεγονός του στοιβάγματος φοιτητών σε αίθουσες, που και σε προ-Covid συνθήκες θα ήταν απαγορευτικές για να πραγματοποιηθεί σοβαρή διδακτική επιστημονική πράξη.

Πόσο δε μάλλον σήμερα, που και υγειονομικά αποτελεί πρόβλημα μια τέτοια κατάσταση.

Όμως το μεγάλο ζήτημα είναι άλλο. Γιατί δεν έχουν προχωρήσει οι αναγκαίες, επιστημονικά θεμελιωμένες έρευνες, για να αποτιμηθεί το βάθος των μορφωτικών κενών που έχουν δημιουργηθεί αυτή την περίοδο;

Αν δεν είναι αυτή η ύψιστη προτεραιότητα, τότε ποια είναι;

Πού σκοντάφτει η ικανοποίηση αυτής της ανάγκης, εφόσον υφίσταται μάλιστα και "εθνική αρχή" που αξιολογεί τα Πανεπιστήμια;

Έτσι, άραγε, εκφράζεται η διακήρυξη των κυβερνήσεων, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΟΣΑ, περί επένδυσης στο επιστημονικά εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό;

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορεί να κατηγορήσει κανείς τις κυβερνήσεις -γενικά κι αόριστα- για απραξία. Ίσα - ίσα. Πρωτοβουλίες νομοθετικές παίρνουν. Οι οποίες προφανώς και εκφράζουν την αντικειμενική σχέση οικονομίας - πολιτικής και εκπαίδευσης.

Σε αυτή τη σχέση, η πρωτοκαθεδρία της οικονομίας αποκαλύπτεται μερικές φορές πιο φανερά ως φωτογραφία της στιγμής, ενώ άλλοτε απαιτείται μια πιο βαθιά και με ευρύτερο χρονικό ορίζοντα μελέτη, για να αντιληφθούμε τα υπόγεια ρεύματα των απαιτήσεων της οικονομίας που συντελούν σε εκπαιδευτικές αλλαγές.

Αυτή η αντικειμενική σχέση οικονομίας - εκπαίδευσης και πολύ περισσότερο, οικονομίας - Πανεπιστημίων, στον καπιταλισμό παίρνει μια νέα ποιοτική διάσταση.

Οι Μαρξ - Ένγκελς στο "Κομμουνιστικό Μανιφέστο", με τη βαθιά διαλεκτική τους ματιά μας λένε:

"Η αστική τάξη δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς να επαναστατεί αδιάκοπα τα εργαλεία παραγωγής, δηλαδή τις σχέσεις παραγωγής, δηλαδή όλες τις κοινωνικές σχέσεις".

Παράλληλα όμως τονίζουν:

"Η σύγχρονη αστική κοινωνία, που δημιούργησε τόσο ισχυρά μέσα παραγωγής και ανταλλαγής, μοιάζει με το μάγο εκείνο που δεν καταφέρνει πια να κυριαρχήσει πάνω στις καταχθόνιες δυνάμεις που ο ίδιος κάλεσε".

Το πρόβλημα λοιπόν είναι στον μάγο. Δηλαδή στην ουσία της καπιταλιστικής κοινωνίας, τα κίνητρα ανάπτυξης και σχεδιασμού της επιστήμης.

Ο Μαρξ γράφει σε άλλο κείμενό του:

"Στους καιρούς μας το κάθε τι μοιάζει να εγκυμονεί το αντίθετό του. Η μηχανή είναι προικισμένη με τη θαυμαστή δύναμη να μειώνει τον μόχθο και να τον κάνει αποδοτικότερο - και όμως βλέπουμε πως γεννάει την πείνα και την εξαντλητική κόπωση. Οι πρόσφατα απελευθερωμένες δυνάμεις του πλούτου γίνονται (...) πηγές στέρησης. Η ανθρωπότητα γίνεται κύριος της φύσης, αλλά ο άνθρωπος γίνεται σκλάβος του ανθρώπου...".

Πράγματι. Φαίνεται ότι κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει τον καπιταλισμό ότι δεν προωθεί την επιστήμη, τις παραγωγικές δυνάμεις. Ολόκληρα άρθρα και βιβλία, αναλύσεις επί αναλύσεων στον Τύπο εκθειάζουν αυτόν τον νέο μαγικό κόσμο.

Πρόκειται φυσικά για αντιλήψεις οι οποίες κρύβουν ότι όλη η πορεία του ανθρώπου είναι μια διαδικασία κατάκτησης της γνώσης για το πώς παρεμβαίνει στον φυσικό κόσμο. Επιδιώκουν να ταυτίσουν την έννοια της έρευνας με τον σκοπό της καπιταλιστικής ανάπτυξης, του καπιταλιστικού κέρδους.

Το κυριότερο όμως είναι ότι κρύβουν την ταξική φύση αυτής της ανάπτυξης.

Ο Ναζίμ Χικμέτ αναρωτιέται:

"Θα πάμε στο φεγγάρι και ακόμα πιο μακριά

εκεί που και τα τηλεσκόπια είναι τυφλά…

Μα πότε εδώ πάνω στη Γη µας

κανένας πια δεν θα πεινά;

Κανένας άλλον δεν θα φοβάται;

Κανείς κανέναν δεν θα υποβαθμίζει;

Κανείς ελπίδα δεν θα κλέβει κανενός;

Κομμουνιστής αν είμαι,

είναι γιατί έδωσα απάντηση σ' αυτά…".

Φυσικά, αγαπητοί μου, τα "μυστήρια των ουρανών" βρίσκονται σχεδόν όλα εδώ πάνω, στη Γη.

Γι’ αυτό το ΚΚΕ, εμείς οι κομμουνιστές, κάνουμε προσπάθεια να μελετάμε, να αναλύουμε τη σημερινή κατάσταση στον χώρο της επιστήμης, αλλά και τα πολλά και επείγοντα θέματα της ζωής, της εργασίας και των σπουδών των φυσικών φορέων της:

Των διδασκόντων, όλων των εργασιακών σχέσεων και όλων των επιστημονικών αντικειμένων.

Των εργαζόμενων στα Πανεπιστήμια.

Των νέων που ακολουθούν μεταπτυχιακές ή και διδακτορικές σπουδές.

Των νέων που σπουδάζουν σε προπτυχιακό επίπεδο.

Και η αλήθεια είναι ότι κανείς μας δεν πλήττει μέσα σε αυτήν την αλλεπάλληλη πορεία των αλλαγών και των απανωτών νόμων για τα Πανεπιστήμια.

Μάλιστα, στο κείμενο που παρουσιάζουμε σήμερα, γράφουμε χαρακτηριστικά ότι μέσα στα τελευταία 20 χρόνια έχουν ψηφιστεί 4 νόμοι-πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση, καθώς και δεκάδες άλλοι, οι οποίοι ρυθμίζουν επιμέρους, αλλά και πολύ ουσιαστικές πλευρές στη λειτουργία και στην ίδια τη φυσιογνωμία τους.

Και το ερώτημα παραμένει: Τι καλό είδε ο λαός μας, οι νέοι μας, από αυτές τις αλλαγές;

Μήπως υπήρχε κάποια ουσιαστική συμβολή στο να αναβαθμιστούν οι σπουδές για τους πολλούς, η επαγγελματική αποκατάσταση με βάση το πτυχίο;

Μήπως το να συνεχίσουμε στον ίδιο δρόμο της εμπορευματοποίησης της πανεπιστημιακής μόρφωσης θα μας λύσει τα προβλήματα;

Εδώ και χρόνια η λαϊκή οικογένεια παλεύει να καλύψει τις ανάγκες των παιδιών της, πληρώνοντας, ξανά και ξανά, και για όλο και περισσότερες δραστηριότητες, λόγω έλλειψης υποδομών και ουσιαστικής στήριξης.

Και η ψαλίδα δεν κλείνει. Συνεχώς μεγαλώνει. Γιατί, αλήθεια, με το να συνεχίσουμε στον δρόμο της κατηγοριοποίησης των πτυχίων, των πανεπιστημιακών τμημάτων, αυτό θα ανεβάσει το συνολικό μορφωτικό επιστημονικό επίπεδο των φοιτητών και των φοιτητριών;

Εδώ και χρόνια, οι κοινωνικοί φραγμοί στη μόρφωση εντείνονται.

Συναντάμε ακόμα τις εκφράσεις του ανορθολογισμού και της αναρχίας του καπιταλισμού, όπου ακόμα και οι φοιτητές του ίδιου πανεπιστημιακού τμήματος έχουν ακολουθήσει εντελώς διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών.

Γιατί, αλήθεια, με το να συνεχίσουμε στα βήματα της αποσύνδεσης του πτυχίου από το επάγγελμα, θα δοθεί απάντηση στη νεανική και κοινωνική ανάγκη οι νέοι επιστήμονες να εργάζονται στο αντικείμενο που έχουν σπουδάσει, σε αυτό που επιθυμούν;

Από πού κι ως πού με το να συνεχίσουμε να αξιολογούμε τα Πανεπιστήμια με τα κριτήρια της αγοράς, θα υπάρξει αναβάθμιση της πανεπιστημιακής μόρφωσης για όλους και όλες;

Εδώ και χρόνια συναντάμε Πανεπιστήμια της χώρας σε περίοπτη θέση σε διεθνείς πίνακες κατάταξης. Γεγονός που δείχνει, ανάμεσα στα άλλα, και την υψηλή στάθμη του επιστημονικού δυναμικού.

Αλλά τι αντίκτυπο έχει αυτό στην καθημερινότητα της μεγάλης πλειοψηφίας αυτών που εργάζονται και σπουδάζουν σε αυτά;

Ρητορικά τα ερωτήματα...

Ο δρόμος που ακολουθούν οι κυβερνήσεις είναι μάλλον αδιέξοδος και είναι αυτός που μας έφερε ως εδώ.

Παραφράζοντας λίγο τον Αϊνστάιν, το συμπέρασμα που βγαίνει είναι το εξής:

Κανένα πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί, ακολουθώντας τον ίδιο τρόπο σκέψης που χρησιμοποιήθηκε για να δημιουργήσει αυτό το πρόβλημα.

Γιατί λοιπόν αυτή η επιμονή από όλες τις αστικές κυβερνήσεις στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο;

Στην έκδοση που παρουσιάζουμε σήμερα επιδιώκουμε να δώσουμε απαντήσεις.

Ξεκινάμε από ένα αντικειμενικό γεγονός:

Η ανάπτυξη των επιστημών και των τεχνολογικών εφαρμογών τους, η ίδια η ανάπτυξη της παραγωγικής ικανότητας του ανθρώπου ανεβάζουν τον πήχη της γενικής μόρφωσης, αλλά και την επέκταση της τεχνικής και επιστημονικής εκπαίδευσης.

Σήμερα, αυτή η ανάγκη καλύπτεται με αντιφάσεις, όπως είναι η πιο υποβαθμισμένη εκπαίδευση για τους πολλούς και η πιο αναβαθμισμένη για τους λίγους.

Και μιλώντας για την επικαιρότητα να πούμε το εξής:

Τέτοιος αγώνας ενάντια στην ένταση των κοινωνικών φραγμών, στη μόρφωση και την κατηγοριοποίηση των σχολείων είναι η δίκαιη πάλη των εκπαιδευτικών που αρνούνται να μετρήσουν και να αποτιμήσουν την παιδαγωγική σχέση με τα αγοραία κριτήρια της κυβέρνησης και συνολικότερα της ΕΕ και του ΟΟΣΑ.

Και γι’ αυτό βρίσκει στήριξη από σημαντικό τμήμα της κοινωνίας.

Έχουμε λοιπόν μπροστά μας μια μεγάλη εκπαιδευτική αντίφαση.

Ενώ υπάρχουν οι δυνατότητες, αλλά και η αναγκαιότητα ολόπλευρης επιστημονικής μόρφωσης, τελικά συναντάμε γενικευμένα την αδυναμία συγκρότησης ενός στέρεου υπόβαθρου μελέτης του κόσμου.

Και αυτή η αντίφαση διαπερνά τις εξελίξεις στα Πανεπιστήμια.

Έχει διαβαστεί 771 φορές

Σχόλια

  • Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό το άρθρο.
 
Παρακαλώ περιμένετε...

Δεν σας επιτρέπεται η υποβολή σχολίων. Παρακαλούμε συνδεθείτε.

Αναζήτηση

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Συνέντευξη τύπου της πρέσβειρας της Κούβας Zelmys María Domínguez Cortina

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «EΠΙΚΑΙΡΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement

«Η Εθνική Αντίσταση στη Βέροια: Ένα οδοιπορικό στους δρόμους της πόλης μας και στη ιστορία της χώρας μας»

«Άτιμη Ασφαλιστική»

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Ο Καιρός στη Βέροια



Ο καιρός τώρα

Συννεφιασμένος
Συννεφιασμένος
Θερμοκρασία 10 °C
Άνεμος ΒΒΔ 4-6 μποφόρ

Τρίτη, 07 Δεκεμβρίου

Καταιγίδες
Καταιγίδες
Θερμοκρασία 1 ως 10 °C
Άνεμος ΒΒΔ 1-3 μποφόρ

Τετάρτη, 08 Δεκεμβρίου

Λιακάδα
Λιακάδα
Θερμοκρασία 2 ως 10 °C
Άνεμος ΒΒΑ 1-3 μποφόρ

Ποιός είναι online

Έχουμε online 213 επισκέπτες και 0 μέλη.