Με αφορμή τη χτεσινή Παγκόσμια Μέρα για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία, τα στοιχεία που βγαίνουν στο φως για το πλήθος των εργατικών «ατυχημάτων» και των επαγγελματικών ασθενειών, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο εφησυχασμού.Κάθε τρεις μέρες, η εργατική τάξη μετράει έναν νεκρό στους χώρους δουλειάς. Τα εργοδοτικά εγκλήματα δεν είν... Περισσότερα
Επιστολή προς τους Γονείς από την ΕΛΜΕ Ημαθίας για τις Εξετάσεις PISA
από Η Άλλη Άποψη
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τις επικείμενες εξετάσεις
PISA, που θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα από τις 17 Μαρτίου έως τις 11
Απριλίου 2025 σε 245 δημόσια και ιδιωτικά Γυμνάσια, Γενικά
και Επαγγελματικά Λύκεια σε όλη την Ελλάδα. Οι εξετάσεις PISA είναι μέρος
ενός διεθνούς προγράμματος του ΟΟΣΑ, που κατά τα λεγόμενά του, σκοπό έχει την
αξιολόγηση των γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών.. Για άλλη μια φορά
εκφράζουμε την διαφωνία μας σε αυτές τις εξετάσεις για τους παρακάτω λόγους :
Δημιουργία διαχωρισμών:
Οι εξετάσεις PISA ενισχύουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των
σχολείων και των μαθητών. Σχολεία και μαθητές αξιολογούνται και κατατάσσονται
ως «καλοί» ή «κακοί» ανάλογα με τις επιδόσεις τους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει
στην υποβάθμιση ή το κλείσιμο σχολείων που δεν τα πηγαίνουν καλά. Επιπλέον, τα
παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή άλλες ιδιαιτερότητες κινδυνεύουν να
αποκλειστούν από την εκπαιδευτική διαδικασία και να νιώσουν ότι δεν έχουν την
ίδια αξία.
Αγχωτική διαδικασία για τα παιδιά:
Η συμμετοχή σε αυτές τις εξετάσεις μπορεί να προκαλέσει
άγχος στα παιδιά, δημιουργώντας την αίσθηση ότι πρέπει να είναι «ικανοί» για να
επιτύχουν σε μια διεθνή κατάταξη. Αυτό το άγχος, σε συνδυασμό με την πίεση να
επιτύχουν, μπορεί να μειώσει τη χαρά τους για τη μάθηση και να τους στερήσει
την ελευθερία να εξελιχθούν με τον δικό τους ρυθμό.
Ανεπαρκής αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων της
εκπαίδευσης:
Οι εξετάσεις PISA δεν απαντούν στα ουσιαστικά προβλήματα που
αντιμετωπίζουν τα δημόσια σχολεία, όπως η έλλειψη υποδομών, η υπερφόρτωση στις
τάξεις και η ανάγκη για περισσότερους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Αντί να
ενισχύουν το εκπαιδευτικό σύστημα, ενδέχεται να αποσπάσουν την προσοχή από τις
πραγματικές ανάγκες των σχολείων και να οδηγήσουν σε περαιτέρω υποβάθμιση της
δημόσιας εκπαίδευσης.
Αναξιοκρατία και μη αντικειμενικότητα:
Οι εξετάσεις αυτές, παρά την υπόσχεση για αντικειμενικότητα,
δεν λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε σχολείου. Για παράδειγμα, πώς
μπορούμε να θεωρήσουμε αντικειμενική την αξιολόγηση μαθητών σε περιοχές όπου οι
μαθητές δεν έχουν τα ελληνικά ως μητρική γλώσσα; Το αποτέλεσμα αυτών των
εξετάσεων δεν αντικατοπτρίζει πραγματικά την αξία των μαθητών ή την ποιότητα
των σχολείων.
Οι διαγωνισμοί αυτοί εφαρμόζονται εδώ και κάποια χρόνια στη
χώρα μας. Ποια ήταν τα θετικά αποτελέσματά τους; Αρκεί να δούμε την κατάσταση
στην εκπαίδευση για να βεβαιωθούμε πως ο ΟΟΣΑ μέσω και
της Pisa επιτυγχάνει τους στόχους που θέτει στις εκθέσεις του για την
Ελλάδα: Οι συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων, οι στοχευμένες
αλλαγές στα προγράμματα και στα μαθήματα με στόχο τις περικοπές προσωπικού, τα
χιλιάδες τμήματα που είναι υπό αμφισβήτηση κάθε χρόνο και χαρακτηρίζονται
«ολιγομελή», τα χιλιάδες εκπαιδευτικά κενά που δεν καλύπτονται ακόμη
και με την πρόσληψη ως και 50000 αναπληρωτών.
Τι μπορούμε να κάνουμε;
Καλούμε εσάς, τους γονείς, να αντισταθείτε και να μη
συναινέσετε στη συμμετοχή των παιδιών σας στις εξετάσεις PISA. Η συμμετοχή
τους εξάλλου σε αυτές δεν είναι υποχρεωτική και δεν επηρεάζει τη φοίτηση και
τις επιδόσεις των μαθητών. Έχουμε την ευκαιρία να προστατεύσουμε τα παιδιά
μας από τις πιέσεις αυτής της διαδικασίας και να διασφαλίσουμε ότι τα σχολεία
μας παραμένουν χώροι δημιουργικής και ολόπλευρης μάθησης, χωρίς να επικεντρώνονται
μόνο στην επίδοση σε τεστ.
Σας καλούμε να προστατεύσουμε μαζί τα δικαιώματα των παιδιών
μας σε μια εκπαίδευση που δεν θα περιορίζεται μόνο στη δοκιμασία του τεστ, αλλά
θα ενισχύει τη χαρά της μάθησης και την ανάπτυξή τους ως ανθρώπων. Σας καλούμε
να αγωνιστούμε μαζί για να διεκδικήσουμε την πλήρη χρηματοδότηση των δημόσιων
σχολείων, τη μείωση των μαθητών ανά τάξη, την κάλυψη όλων των κενών με την
πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, τη στελέχωση των σχολείων με το απαραίτητο
βοηθητικό προσωπικό, την ενίσχυση των υποδομών.