Δευτέρα, 06 Δεκ, 2021

  • Για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που ανακοίνωσε το υπουργείο «Παιδείας»
  • Προσλήψεις 9 ατόμων στην Υπηρεσία Καθαριότητας με οκτάμηνες συμβάσεις εργασίας
  • Ρυθμίσεις λειτουργίας των Λαϊκών και Υπαίθριων Αγορών του Δήμου Βέροιας
  • Ν.Ε ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. ΗΜΑΘΙΑΣ : Εκδήλωση για την Παιδεία
  • Και ληγμένα εμβόλια στέλνονται σε χώρες της Αφρικής
  • Τομέας Πολιτισμού ΜέΡΑ25: Προσοχή, Χριστουγεννιάτικο μήνυμα από τον Ολιγάρχη!
Για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που ανακοίνωσε το υπουργείο «Παιδείας»1 Προσλήψεις 9 ατόμων στην Υπηρεσία Καθαριότητας με οκτάμηνες συμβάσεις εργασίας2 Ρυθμίσεις λειτουργίας των Λαϊκών και Υπαίθριων Αγορών του Δήμου Βέροιας3 Ν.Ε ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. ΗΜΑΘΙΑΣ : Εκδήλωση για την Παιδεία4 Και ληγμένα εμβόλια στέλνονται σε χώρες της Αφρικής5 Τομέας Πολιτισμού ΜέΡΑ25: Προσοχή, Χριστουγεννιάτικο μήνυμα από τον Ολιγάρχη!6

Το Σχόλιο της Ημέρας

Περί δημοσκοπήσεων…

Τα «ρέστα» τους έδωσαν και πάλι οι εταιρείες δημοσκοπήσεων με αφορμή τις εσωκομματικές εκλογές στο ΚΙΝ.ΑΛ. Και πάλι όχι με στόχο την καταγραφή των εκλογικών τάσεων αλλά κυρίως όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια στη διαμόρφωσή τους… Η ΦΩΤΟ είναι ενδεικτική… Περισσότερα

Γιώργος Μαργαρίτης καθηγητής ΑΠΘ: «Όταν κατασκευάζεις μία πατρίδα ανατρέπεις πάρα πολλές κοινωνικές και οικονομικές σχέσεις»

Τελευταία ενημέρωση από Η Άλλη Άποψη
Γιώργος Μαργαρίτης  καθηγητής ΑΠΘ: «Όταν κατασκευάζεις μία πατρίδα ανατρέπεις πάρα πολλές κοινωνικές και οικονομικές σχέσεις»

Τηλεφωνική συζήτηση με τον Καθηγητή Σύγχρονης Ιστορίας στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ Γιώργου Μαργαρίτη είχε ο δημοσιογράφος Αλέκος Χατζηκώστας κατά τη διάρκεια της εκπομπής του «Λόγια σταράτα» στο ΡΑΔΙΟ-ΑΙΧΜΗ την Παρασκευή 26/3.

Ξεκινώντας απάντησε αναφορικά με τις εντυπώσεις-εκτιμήσεις του σχετικά με τον τρόπο γιορτασμού των 200 χρόνων της Επανάστασης του ’21 σημειώνοντας: «Ο τρόπος που γιορτάστηκε στις 25η του Μάρτη η σημαδιακή αυτή επέτειος για τα 200 χρόνια από τη δημιουργία του Ελληνικού κράτους μέσα στο οποίο ζούμε, μου δημιούργησε προσωπικά ένα σφίξιμο, μία αμηχανία. Ήταν πρώτα η διεθνής θέση της χώρας, αυτή η περιφρόνηση, ήρθαν δευτεροκλασάτοι ηγέτες και πολλοί άλλοι. Για παράδειγμα τα Βαλκανικά κράτη στα οποία στο κάτω –κάτω αφορά η Ελληνική Επανάσταση δεν είχαν προσκληθεί;, Δεν ήθελαν να μετάσχουν; Ήταν κάτι το θλιβερό. Και θλιβερότατη επίσης ήταν η εικόνα από την ανυποληψία της χώρας στον διεθνή ορίζοντα, αυτό για το οποίο καυχόμαστε. Και επίσης τα 200 χρόνια δεν τα γιορτάζεις με απαγορεύσεις, με 4.000 αστυνομικούς στους δρόμους , έτοιμοι να ριχτούν σε οποιαδήποτε συγκέντρωση, με έρημους δρόμους μ’αυτήν την κατάσταση. Ωραία πανδημία, αλλά δεν ανακοινώνεις ότι απαγορεύεις τους πάντες και τα πάντα. Είναι τρομερά δυσάρεστο. Έτσι αμαυρώνεις την ιστορική αυτή ημέρα. Αυτή ήταν η πρώτη μου αίσθηση. Η δεύτερη έχει να κάνει με το γεγονός ότι αναθέτεις τις εκδηλώσεις στην Επιτροπή για να ενισχύσεις το brant, το brant αφορά ονόματα προϊόντων για να τα πουλήσεις. Τι είναι η ανεξαρτησία της χώρας μας προϊόν προς πώληση; Όταν λοιπόν θέλεις να ενισχύσεις το brant, τότε φυσικά αναθέτεις σ’αυτήν την Επιτροπή για το 1821 που «σκασίλα» της για την Επανάσταση, μάλλον είναι εχθρική προς αυτήν. Έχει συγκροτηθεί από ανθρώπους που παθαίνουν αλλεργία απλώς και μόνο στο άκουσμα της λέξης επανάσταση. Έτσι διακωμωδείς τη σημασία της, τα μηνύματα της όπως μεγαλόστομα δηλώνουμε.»

Απαντώντας σχετικά με το νόημα της Επανάστασης και πώς πρέπει να το προσεγγίζουμε τόνισε «Το να γνωρίζουμε τι έγινε εμπλουτίζει, μας δίνει τη δυνατότητα να σκεφτούμε το σήμερα,τον κόσμο μας, να αποκτήσουμε πολιτική Παιδεία. Να αποκτήσουν και οι λέξεις το νόημα τους, όπως η λέξη Επανάσταση, Ανεξαρτησία, η λέξη Αγώνας. Μαθαίνουμε να εκτιμούμε την ελεύθερη πατρίδα που έχουμε και να φροντίζουμε την ανεξαρτησία και την ελευθερία της να μην την υπονομεύουμε, να μην την λοιδορούμε και να μην την παραχωρούμε. Γιατί αυτό που θελήσανε στο 1821 ήταν ένα αίτημα, η ελευθερία. Τι είναι η ελευθερία; Να φτιάξεις το πλαίσιο εκείνο , την πατρίδα δηλαδή και μέσα εκεί να διεκδικήσεις- δεν λέω αν είναι εύκολος ή δύσκολος τρόπος-να διεκδικήσουν οι πολλοί, πολιτικά δικαιώματα. Πολιτικά δικαιώματα μέσα σ’αυτό που λένε παγκοσμιοποίηση, μα δεν υπάρχει ο μηχανισμός για κάτι τέτοιο. Μέσα σε διεθνικούς οργανισμούς και εκεί επίσης δεν υπάρχει το πλαίσιο να ασκήσεις πολιτικά δικαιώματα. Μέσα στα έθνη-κράτη, ο καθένας στην πατρίδα του ασκούμε τα πολιτικά μας δικαιώματα. Την πατρίδα τη φτιάξανε το 1821 με μία επανάσταση. Εάν αυτό δεν το βάλουμε στη συνείδησή μας, στην Παιδεία, τότε έχουμε χάσει πολλές συνέχειες στο ζήτημα της Ελευθερίας, της Ανεξαρτησίας και όσα αξίζουν στους ανθρώπους.

Απαντώντας σχετικά με τον χαρακτήρα της διευκρίνισε: «Το Εθνικό με το κοινωνικό δεν είναι το ένα μακριά από τ’ άλλο. Όταν κατασκευάζεις μία πατρίδα ανατρέπεις πάρα πολλές κοινωνικές και οικονομικές σχέσεις. Αλλάζεις τα πράγματα. Επαναδιατυπώνεις τις ιεραρχίες , τις ισορροπίες , τα δικαιώματα, τις προσβάσεις στην εξουσία μέσα στην ίδια την κοινωνία. Αυτό είναι κοινωνικό. Και φυσικά συνοδεύεται πάντα από εσωτερικές συγκρούσεις πάρα πολύ βίαιες. Δεν υπήρχε επανάσταση στη ιστορία που να μην είχε έντονες εσωτερικές συγκρούσεις επιπέδου εμφυλίου πολέμου ενίοτε. Δεν είναι ο χαρακτήρας των Ελλήνων ,το DNA του. Είναι πολύ απλά γεγονότα. Είναι η μάζα των ραγιάδων , των φτωχών αγροτών και άρχοντων και τα στρώματα που πρωτοστατούν είναι διαφορετικής δομής και συμφερόντων. Άλλο οι αρματολοί της Ρούμελης- επαγγελματίες πολεμιστές- άλλο οι προύχοντες της Πελοποννήσου διοικητικοί παράγοντες μέσα στο πλαίσιο του Οθωμανικού κόσμου π.χ να φορολογούν, να ελέγχουν και γαιοκτήμονες ταυτόχρονα να έχουν το 1/3 των πλούσιων γαιών της Πελοποννήσου. Άλλο πράγμα οι ναυτικοί του Αιγαίου καραβοκύρηδες, έμποροι, μέσα στα δίκτυα εκείνο τον αιώνα που ετοιμάζουν την είσοδο στην καπιταλιστική εποχή. Φυσικό μετά απ’ αυτά να υπάρχει έντονος ανταγωνισμός μεταξύ τους. Οι πολλοί αποκτούν πολιτικά δικαιώματα μέσω των Συνταγμάτων και των θεσμικών κειμένων ακριβώς επειδή τα άρχοντα στρώματα αλληλομάχονται μεταξύ τους έχουν ανάγκη τον λαϊκό παράγοντα για να σφραγίσουν την εξουσία τους. Αλλά πρέπει να τα καλοπιάσουν αυτά τα στρώματα. Δεν μπορούν π.χ οι προύχοντες του Μοριά και κηρύξουν πόλεμο στους αγρότες τους. Δεν μπορούν οι αρματολοί να κηρύξουν πόλεμο στους κατοίκους των χωριών που διαφεντεύουν. Άρα καθολική ψηφοφορία, που στην Ευρώπη είναι άγνωστο εκείνους τους καιρούς. Οι ωραίες ιδέες δεν ήλθαν όπως μας παρουσιάζουν από τη Δύση και τα πράγματα έγιναν όπως έγιναν. Όμως οι ιδέες για να γίνουν πράξη πρέπει να περάσουν από τις συνθήκες που επικρατούν. Οι ιδέες από μόνες τους δεν ανθίζουν στο κενό.»

Για το ρόλο της Εκκλησίας τόνισε: «Είναι αντιφατικός, αλλά δεν ξέρω γιατί γίνεται ο καυγάς, δεν είναι πάρα πολύ σημαντικός. Για παράδειγμα οι Εγκύκλιοι του Πατριαρχείου ενάντια στην Επανάσταση από το ξεκίνημα στη Μολδοβλαχία, αγνοούνται όσο ποτέ άλλοτε στην παγκόσμια ιστορία από εντολές θρησκευτικών ηγετών. Όταν π.χ φτάνουν στα νησιά την επομένη γίνεται επανάσταση, ούτε καν συζητιέται. Από την άλλη όταν ο Πατριάρχης θανατώνεται επειδή ακριβώς δεν μπόρεσε να ελέγξει την κατάσταση στο μιλετ και αγνοήθηκαν οι εγκύκλιοι, γίνεται ένα από τα πολλά σύμβολα του αγώνα, λάβαρα του αγώνα. Η εκκλησία από μόνη της ούτε στρατολογεί (το δοκίμασαν στην Πελοπόννησο ο Επίσκοπος του Ελους αλλά και ο Κολοκοτρώνης και ουδείς συγκινήθηκε). Κανείς δεν συγκινείται να πάει σε «ιερό πόλεμο» ούτε από την Μουσουλμανική πλευρά (π.χ οι Αλβανοί μισθοφόροι συζητούν τα πόσα δίνεις). Και φυσικά να θυμίσουμε ότι η Μεγάλη Ιερά Σύνοδος καταδίκασε τον Πατριάρχη (αρχιερείς, φαναριώτες, επικεφαλείς συντεχνιών Κων/πολης) τον έκανε έκπτωτο…Ο θάνατος του ήταν ένα από τα πρώτα ενοποιητικά στοιχεία της επανάστασης» Για τις ξένες δυνάμεις τόνισε: «Οι ξένες δυνάμεις επεμβαίνουν αποφασιστικά όταν δημιουργείται ένα γεωπολιτικό πρόβλημα. Η επανάσταση στα 1825-27 υφίσταται ήττες , αλλά δεν υποκύπτει. Είναι όμως σαφές ότι η Τουρκία και η Αίγυπτος δεν μπορούν να κερδίσουν οριστικά. Έτσι δημιουργείται «μία μαύρη τρύπα στην Α. Μεσόγειο» γι’αυτό και οι Μεγάλες Δυνάμεις-τοποτηρητές- της εποχής αποφασίζουν να βάλουν ένα τέλος... Έχει υπερτιμηθεί η ναυμαχία του Ναυαρίνου, ενώ έχει υποτιμηθεί π.χ ο Ρωσοτουρκικός πόλεμος, όταν τα ρωσικά στρατεύματα πλησιάζουν στην Κων/πολη.»

Αναφερόμενος στο νέο του βιβλίο με τίτλο «Ενάντια σε φρούρια και τείχη 1821 - Μια μικρή εισαγωγή για την ελληνική επανάσταση» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα σημείωσε:»Θέλω να βάλω μία τάξη στο χάος. Διότι συνήθως επιχειρούμε να δούμε την επανάσταση από το τέλος προς την αρχή. Για παράδειγμα αν πέτυχε ή όχι. Η επανάσταση που ξεκίνησε για να φτιάξει εθνικό κράτος, έφτιαξε εθνικό κράτος. Δηλαδή πέτυχε. Τώρα το εάν δεν ήταν το κράτος που θέλαμε ή φανταζόμασταν σήμερα π.χ τόσο φιλελεύθερο ή λαϊκό μάθαμε στα 2000 χρόνια ότι είναι πολύ δύσκολο να διαμορφωθούνε. Από εκεί ξεκινά ένα μεγάλο μέρος της τρέχουσας βιβλιογραφικής παραγωγής. Ξεκινάμε από το τέλος και δεν μελετάμε τις διεργασίες που διαμόρφωσαν την επανάσταση και την πραγματικότητα του κράτους που δημιουργήθηκε. Προσπαθώ να προσπεράσω όλη αυτή τη σκόνη του χρόνου που κάθεται πάνω στα γεγονότα και να εξηγήσω το πώς συνέβησαν τα πράγματα. Με σχήματα που δίνουν μία ερμηνευτική διάσταση σ ’αυτά που συνέβησαν. Αντί να κατηγορούμε γιατί τα γεγονότα δεν ήταν όπως τα επιθυμούσαμε καλύτερα να δούμε τα γεγονότα. Ξεκινά από το πώς εμφανίζεται το πολιτικό σχέδιο για την απελευθέρωση με τα ιδεολογικά του, τα οικονομικά του και τις άλλες παραμέτρους και πως η επαναστατική φάση ολοκληρώνεται με την κατάληψη της Τριπολιτσάς, γιατί η πτώση της δημιουργεί μία ελεύθερη επικράτεια. Άρα δημιουργούνται οι προϋποθέσεις , δημιουργούνται οι θεσμοί που θα μας δώσουν ένα νέο ανεξάρτητο κράτος. Είναι αρκετά χρήσιμο μέσα στη γενική σύγχυση που κυκλοφορεί ολόγυρα »

Όσο δε αφορά τα διδάγματα από την Επανάσταση υπογράμμισε: «Δεν είναι εποχές επαναστατικές, που συγκινεί ιδιαίτερα μία επανάσταση. Πάντα ήταν ρητορική η ενασχόληση. Χρησιμοποιήθηκε στη Μεγάλη Ιδέα, χρησιμοποιήθηκε στη Εθνική Αντίσταση, ως ιστορικό προηγούμενο. Δεν υπάρχει πανεπιστημιακό τμήμα που ν’ αφιερώνεται στην Επανάσταση, ή συνθετικό έργο για τα γεγονότα έχουμε να δούμε από το 1930 (Κόκκινος). Η ελληνική επανάσταση χρησιμοποιείται συχνά ως πρόσχημα , αλλά η Παιδεία που μπορεί να μας δώσει η κατανόηση του τι συνέβη εκεί είναι πάρα πολύ επιφανειακή. Τώρα το πότε η κοινωνία θα ξανασκύψει, όταν έχει την ανάγκη μελέτης μίας επανάστασης...»

Ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη:


Έχει διαβαστεί 568 φορές

Σχόλια

  • Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό το άρθρο.
 
Παρακαλώ περιμένετε...

Δεν σας επιτρέπεται η υποβολή σχολίων. Παρακαλούμε συνδεθείτε.

Αναζήτηση

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Συνέντευξη τύπου της πρέσβειρας της Κούβας Zelmys María Domínguez Cortina

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «EΠΙΚΑΙΡΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement

«Η Εθνική Αντίσταση στη Βέροια: Ένα οδοιπορικό στους δρόμους της πόλης μας και στη ιστορία της χώρας μας»

«Άτιμη Ασφαλιστική»

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Ο Καιρός στη Βέροια



Ο καιρός τώρα

Καταιγίδες
Καταιγίδες
Θερμοκρασία 14 °C
Άνεμος ΔΒΔ 1-3 μποφόρ

Δευτέρα, 06 Δεκεμβρίου

Καταιγίδες
Καταιγίδες
Θερμοκρασία 8 ως 13 °C
Άνεμος ΑΒΑ 1-2 μποφόρ

Τρίτη, 07 Δεκεμβρίου

Καταιγίδες
Καταιγίδες
Θερμοκρασία 1 ως 10 °C
Άνεμος ΒΒΔ 1-3 μποφόρ

Ποιός είναι online

Έχουμε online 181 επισκέπτες και 0 μέλη.