Τον αποκλεισμό δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών από το επίδομα ανεργίας τόσο στο Δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα σηματοδοτεί η «πιλοτική εφαρμογή» του νέου τρόπου καθορισμού των δικαιούχων, αφού αυξάνεται ο αριθμός των απαιτούμενων ενσήμων από 125 σε 175.Υπενθυμίζεται ότι η πιλοτική εφαρμογή της σχετικής ΚΥΑ για την επιδομα... Περισσότερα
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ: Παρουσίασε το νομοσχέδιο που κατηγοριοποιεί σχολεία και μαθητές και εντείνει τον ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών
από Η Άλλη Άποψη
Με κεντρικούς άξονες την«αυτονομία»των σχολείων που θα οδηγήσει σε σχολεία πολλών ταχυτήτων και την «αξιολόγηση»των εκπαιδευτικών ως εργαλείο για την υποταγή στις αντιδραστικές αλλαγές, η κυβέρνηση προχωρά σε νέα επέλαση στα μορφωτικά δικαιώματα για να υλοποιήσει τη στρατηγική του μεγάλου κεφαλαίου, επιλέγοντας να προωθήσει, μέσα στο κατακαλόκαιρο, μέτρα που στρέφονται ενάντια στην παιδαγωγική αποστολή του σχολείου.
Με αφορμή την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης του σχετικού νομοσχεδίου, η ηγεσία τουυπουργείου Παιδείαςπαρουσίασε κεντρικά σημεία του, με ορίζοντα την έναρξη εφαρμογής του από τον Σεπτέμβρη. Με επιχειρηματολογία η οποία έχει ξεκάθαρο στόχο να αποκρύψει τον βαθιά ταξικό χαρακτήρα των μέτρων σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων που διευρύνονται και αντιμετωπίζουν χειρότερους όρους σε όλο το φάσμα της ζωής, η ηγεσία του υπουργείου επαναλαμβάνει παραπλανητικά τον όρο «αναβάθμιση» -που και ο εκπαιδευτικός κόσμος ζητά με βάση τη σημερινή κατάσταση της εκπαίδευσης- για να εισαγάγει τελικά μέτρα που οδηγούν σε χειρότερους όρους μόρφωσης για τους πολλούς.
Η υπουργός ΠαιδείαςΝ. Κεραμέωςενέταξε στην παρουσίαση όσα χαρακτηρίζονται σαν «αγκυλώσεις» του εκπαιδευτικού συστήματος από την αστική στρατηγική, περιγράφοντας το νομοσχέδιο σαν κομμάτι των αλλαγών που έχει προωθήσει η κυβέρνηση της ΝΔ πατώντας στα βήματα του ΣΥΡΙΖΑ σε όλες τις βαθμίδες και επικαλούμενη τη διεθνή πείρα για να καταλήξει πως οι αλλαγές που εισάγονται οδηγούν σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Στην πραγματικότητα, η ίδια η εμπειρία άλλων χωρών έρχεται να καταδείξει πως τα μαθησιακά αποτελέσματα εξαρτώνται από την τσέπη των γονιών και από τις δυνατότητες κάθε «αυτόνομου» - αποκεντρωμένου σχολείου και είναι συνάρτηση της κοινωνικής αφετηρίας κάθε μαθητή, εξαιτίας της εκτίναξης των ανισοτήτων που επιφέρει ακριβώς αυτή η διαφοροποίηση.
Αυτονομία από το περιεχόμενο μέχρι τους πόρους
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο, η «αυτονομία» του σχολείου σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο συνίσταται μεταξύ άλλων σε ελεύθερη επιλογή βιβλίου από πολλαπλά σχολικά εγχειρίδια αντί για ενιαία πραγματικά σύγχρονα με βάση τα επιστημονικά δεδομένα βιβλία, στη μορφή των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης των μαθητών (με αξιοποίηση εργασιών, της «αντίστροφης τάξης» και της αντιπαιδαγωγικής λογικής της), πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων(που στο έδαφος των χρόνιων προβλημάτων και των ελλείψεων, δεν μπορούν να τα χαρούν όλα τα παιδιά, ενώ πολλή συζήτηση μπορεί να γίνει και για το περιεχόμενό τους)χωρίς να απαιτείται έγκριση από το υπουργείο.
Στο ίδιο πλαίσιο, ενισχύεται ο ρόλος του διευθυντή και θεσπίζονται θέσεις ευθύνης μέσα στο σχολείο. Παράλληλα εισάγονται «διαγνωστικά τεστ αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος» σε Γλώσσα και Μαθηματικά για μαθητές Στ' Δημοτικού και Γ΄ Γυμνασίου που θα είναι ανώνυμα και δεν θα προσμετρώνονται στον βαθμό. Μάλιστα το υπουργείο ονομάζει το μέτρο «Ελληνική PISA», αναφορά στις διεθνείς εκθέσεις αποτίμησης δεξιοτήτων που διενεργεί ο ΟΟΣΑ με συγκεκριμένα κριτήρια, για την καταγραφή και προώθηση της στρατηγικής του στο περιεχόμενο του σχολείου.
Η αυτονομία του σχολείου δεν περιορίζεται στην εκπαιδευτική λειτουργία αλλά επεκτείνεται και στους πόρους. Μοχλό διαφοροποίησης αποτελούν και τα έσοδα που πλέον θα καλείται να εξασφαλίζει, ενώ γίνεται πράξη το σχολείο των χορηγών που θα κομίζουν πόρους και αξιώσεις. Έτσι, όπως ξεκάθαρα ορίζεται στο νομοσχέδιο, τα σχολεία ή θα προσπαθούν να επιβιώνουν με τα ψίχουλα της κρατικής χρηματοδότησης ή με ευθύνη των διευθυντών σε ρόλο μάνατζερ θα αξιοποιούν επιχειρηματικά τις εγκαταστάσεις τους για να εξασφαλίζουν «επιπλέον πόρους μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την ευκολότερη αποδοχή δωρεών και χορηγιών».
Ασφυκτικός έλεγχος μέσα από την αξιολόγηση
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κληθεί να λειτουργήσει ο εκπαιδευτικός, με την αξιολόγηση να έρχεται σαν μηχανισμός ασφυκτικού ελέγχου της προσαρμογής του στο μοντέλο σχολείου που οικοδομείται και με το υπουργείο να επαναλαμβάνει τον μη τιμωρητικό της χαρακτήρα.
Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, θα αφορά τα πεδία του «Διδακτικού και Παιδαγωγικού Έργου» που περιλαμβάνει τη Γενική και Ειδική Διδακτική και το παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και της «Υπηρεσιακής Συνέπειας και Επάρκειας» και αξιολογητές θα είναι ο διευθυντής του σχολείου και οι σύμβουλοι Παιδαγωγικής και Επιστημονικής Ευθύνης. Η υπηρεσιακή αξιολόγηση προβλέπεται κάθε δύο χρόνια και η διδακτική και παιδαγωγική ανά τέσσερα χρόνια. Παράλληλα καθιερώνεται για πρώτη φορά η «μεταξιολόγηση» του συστήματος αξιολόγησης.
Σε ό,τι αφορά τα στελέχη εκπαίδευσηςμε ρόλο την εφαρμογή των εκάστοτε πολιτικών του υπουργείου, διευκρινίζει πως «στόχος εδώ δεν είναι η ανατροφοδότηση/διαμόρφωση, αλλά η διάγνωση της αποτελεσματικότητας». Έτσι, μία θετική αξιολόγηση αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης, ενώ αρνητική αξιολόγηση οδηγεί σε αντικατάσταση του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές και παίρνει «κάτω από τη βάση». Τα στελέχη εκπαίδευσης αξιολογούνται στο μέσον και στο τέλος της τετραετούς θητείας τους, από τους δύο άμεσα προϊσταμένους τους.
Κεντρικός άξονας του νομοσχεδίου και άμεσα συνδεδεμένος με την αυτονομία και την αξιολόγηση είναι η ίδρυση δομών εκπαίδευσης, η θέσπιση Εποπτών Ποιότητας Εκπαίδευσης σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης και Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και η αύξηση συμβούλων από 540 ΠΕΚΕΣ στην Περιφέρεια, σε 800 Συμβούλους Εκπαίδευσης στις Διευθύνσεις.
Η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη σειρά με την οποία θα γίνει η προκήρυξη θέσεων στελεχών, ξεκινώντας από διευθυντές Εκπαίδευσης και ακολουθούν σχολικοί σύμβουλοι και επόπτες Ποιότητας Εκπαίδευσης και περιφερειακοί επόπτες, διευθυντές και προϊστάμενοι σχολικών μονάδων.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διατάξεις που αφορούν την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση με κύριες αλλαγές τη θέσπιση εξετάσεων εισαγωγής στη Δευτεροβάθμια Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, δημιουργία δομών Μεταδευτεροβάθμιας Δομής Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης με Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών, ενώ από τις τέσσερις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες που υπάρχουν σήμερα διατηρούνται οι δύο, αυτές της Αθήνας και της Κρήτης.