Σάββατο, 01 Νοε, 2025

  • Το Εθνικό Απολυτήριο είναι αιτία πολέμου! Σε θέση μάχης για να εμποδίσουμε τα σχέδια της κυβέρνησης!
  • ΕΚ ΗΜΑΘΙΑΣ: Σήμερα στις 9 μ.μ. η συναυλία εργατικής αλληλεγγύης με τους «Κοινούς Θνητούς»
  • ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ: Δύο αριστουργήματα του Δάντη.Η Κόλαση και το Νέα ζωή
  • ΕΝΩΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΗΜΑΘΙΑΣ: Όχι στο κλείσιμο των ΕΛΤΑ, άλλο ένα χτύπημα στην ύπαιθρο
  • Ενισχύουμε το ΚΚΕ, ενισχύουμε την πάλη για το δίκιο, για τον Σοσιαλισμό!
  • ΒΕΡΟΙΑ: Ελεύθεροι αφέθηκαν οι δύο προσαχθέντες συνδικαλιστές μετά τη συγκέντρωση που έγινε στο ΑΤ
Το Εθνικό Απολυτήριο είναι αιτία πολέμου! Σε θέση μάχης για να εμποδίσουμε τα σχέδια της κυβέρνησης!1 ΕΚ ΗΜΑΘΙΑΣ: Σήμερα στις 9 μ.μ. η συναυλία εργατικής αλληλεγγύης με τους «Κοινούς Θνητούς»2 ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ: Δύο αριστουργήματα του Δάντη.Η Κόλαση και το Νέα ζωή3 ΕΝΩΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΗΜΑΘΙΑΣ: Όχι στο κλείσιμο των ΕΛΤΑ, άλλο ένα χτύπημα στην ύπαιθρο4 Ενισχύουμε το ΚΚΕ, ενισχύουμε την πάλη για το δίκιο, για τον Σοσιαλισμό!5 ΒΕΡΟΙΑ: Ελεύθεροι αφέθηκαν οι δύο προσαχθέντες συνδικαλιστές μετά τη συγκέντρωση που έγινε στο ΑΤ6

Το Σχόλιο της Ημέρας

"Μητσοτάκης ή χάος"

Στο δημοσκοπικό ερώτημα «Αν δεχθούμε τη φράση "Μητσοτάκης ή χάος" ως πολιτικό δίλημμα, εσείς τι θα επιλέγατε;», το 42% απαντάει «χάος», Μητσοτάκης το 30%, και «Αλλο» το 28%. Η ερώτηση θυμίζει το «Καραμανλής ή τανκς» και είναι αυταπόδεικτο ότι υπηρετεί τον αποπροσανατολισμό και τη χειραγώγηση του λαού. Οπως αναμενόταν μάλιστα, οι απαντή... Περισσότερα

Παρουσιάστηκε στη Βέροια η ποιητική συλλογή του Λευτέρη Κορυφίδη “Μυθοπροσωπεία"

Τελευταία ενημέρωση από Η Άλλη Άποψη
Παρουσιάστηκε στη Βέροια η ποιητική συλλογή του Λευτέρη Κορυφίδη “Μυθοπροσωπεία"

Παρουσιάστηκε στη Βέροια,με μεγάλη συμμετοχή κόσμου, στο Φουαγιέ της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, η ποιητική συλλογή του Λευτέρη Κορυφίδη “Μυθοπροσωπεία”, εκδόσεις “Αποστακτήριο”. Ηταν μία εκδήλωση-συνδιοργάνωση της  Δημοτικής Βιβλιοθήκης “Θεανώ Ζωγιοπούλου”, του Συνδέσμου Φιλολόγων Ημαθίας και των εκδόσεων του βιβλίου.

Για το βιβλίο μίλησαν οι: Ευγενία Καβαλλάρη, Φιλόλογος – Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Ημαθίας και η Ολυμπία Τσικαρδάνη, Φιλόλογος – Συγγραφέας – Ποιήτρια.

Ποιήματα διάβασαν με ξεχωριστό τρόπο, οι: Σοφία Δαμιανίδου – Φιλόλογος, Χαρά Κοντού, Ειδικός Βιοπαθολόγος – Ηθοποιός, Όλγα Παπαδοπούλου, Συμβολαιογράφος – Εκπαιδεύτρια Tai Chi Chuan – Ηθοποιός, Δημήτρης Τελλίδης, Συνταξιούχος έμπορος – Ηθοποιός, Ελευθέριος Κορυφίδης, Φιλόλογος – Ποιητής – Ηθοποιός.

Μουσική επένδυση: Εμμανουήλ Μακρίδης, Μουσικός (κλασική κιθάρα)

Η εκδήλωση ξεκίνησε με σύντομους χαιρετισμούς από τητη Διευθύντρια της Βιβλιοθήκης “Θεανώ Ζωγιοπούλου”, Βούλα Κοτσάλου και τον Αλέξανδρο Ακριτίδη των εκδόσεων “Αποστακτήριο.

Ο ίδιος ο συγγραφέας (που είναι μάχιμος φιλόλογος, αλλά και ηθοποιός) τόνισε εισαγωγικά: “Γράφω από 14 χρονών. Έκλεινα τα ποιήματά μου στο συρτάρι, ώσπου μια μου βράβευση σε Λογοτεχνικό Διαγωνισμό στο Κιλκίς με έκανε να ενεργοποιηθώ  συγγραφικά και στην εποχή της Πανδημίας ο εκδότης του “Αποστακτηρίου”, φίλος και συμμαθητής Αλέξανδρος Ακριτίδης έβγαλε τη Συλλογή στον αέρα και άρεσε. Σήμερα ήρθε η ώρα να παρουσιαστεί.

Η Ολυμπία Τσικαρδάνη φιλόλογος-ποιήτρια, έκανε αναλυτική – γλαφυρή παρουσίαση της ποιητικής συλλογής, κάνοντας παράλληλα μια αναδρομή στη χρήση των μύθων από την ποίηση με αρχή τον Όμηρο, ενώ με χαρακτηριστικά παραδείγματα αναφέρθηκε στη μεγαλύτερη χρήση τους στον 20ο αιώνα από τους νεότερους  Έλληνες ποιητές για να καταλήξει στον τρόπο που τους χρησιμοποιεί ο Κορυφίδης στην ποιητική του συλλογή. Υποστήριξε με σαφήνεια ότι το κάθε πρόσωπο του μύθου γίνεται το δικό μας προσωπείο, αφού οι μύθοι είναι ένα άνοιγμα απ’ όπου ο άνθρωπος αντικρίζει το σύμπαν.

Ολόκληρη η παρέμβαση της Ευγενίας Καβαλλάρη

Με την ποιητική συλλογή Μυθοπροσωπεία από τις εκδόσεις Αποστακτήριο ξεκινά το γοητευτικό ταξίδι του στον μαγικό κόσμο της ποίησης ο Λευτέρης Κορυφίδης. Μόνο που τώρα δεν φορά τις μαγικές μπότες και το μαγικό δαχτυλίδι που τον ταξίδευαν στον ονειρικό κόσμο των παραμυθιών με τους δράκους, τις νεράιδες και τους βασιλιάδες ,αλλά την αρματωσιά της αρχαιογνωσίας, της φιλολογικής κατάρτισης και της θεατρικής εμπειρίας.

Η έλξη που ασκούσαν πάνω του τα παραμύθια, όπως ρυθμικά υπογραμμίζει στον ποιητικό του πρόλογο, καθώς και η καταλυτική επενέργειά τους στην ψυχοσύνθεση του και τη διανοητική του εξέλιξη δικαιολογούν και ερμηνεύουν την επιλογή του μύθου ως ανάσα της έμπνευσής του, ως όχημα για στοχασμό πάνω στην ανθρώπινη φύση.

Τόσο ο τίτλος ‘’Μυθοπροσωπεία’’, όσο και η υποβλητική εικόνα του εξώφυλλου με τη γυναικεία φιγούρα αρχαιοελληνικής περιβολής να αγναντεύει (χαιρετώντας;) τα περιπλέοντα καράβια ξυπνά αντίστοιχες σκηνές της Ομηρικής και γενικότερα της μυθικής αφήγησης, αλλά και εικόνες από την κινηματογραφική τους μεταφορά. Επιβάλλεται επομένως ευθύς εξαρχής ο μύθος ως το κύριο νοηματοδοτικό πλαίσιο της ποιητικής έμπνευσης.

Πράγματι ο Λευτέρης Κορυφίδης γνώστης της αρχαίας γραμματείας μας προσφέρει ποίηση που ξεχειλίζει από μύθο και αρχαίο ελληνικό στοιχείο. Η μετάπλαση-μετασχηματισμός του μύθου σε ποιητικό λόγο, δίνει τη δυνατότητα της επανεγγραφής του σε νέα διακείμενα, ώστε να λειτουργεί όχι μόνο στη συγχρονία του ,αλλά και στη διαχρονία. Η ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση του μύθου ως ιδεολογικό πλαίσιο, ως συγκεκριμένο σημείο αναφοράς φαίνεται να διευκολύνει ή μάλλον να επιτρέπει στον Κορυφίδη να εκφράσει αυτό που σκέφτεται και αισθάνεται με πιο δυναμικό, επιτήδειο και αυτοτελή τρόπο. Προικίζει την ποίησή του με κάτι νοηματικά και σημασιολογικά ανώτερο.

Η ελληνική μυθολογία έχει τη βάση της στην ίδια τη ζωή, στις θεμελιώδεις αλήθειες για τη ζωή των ανθρώπων. Έτσι η χρησιμοποίηση συμβολισμού πανανθρώπινης σημασίας, προκαλεί αναπόφευκτα συνειρμικές γέφυρες από τη μυθολογία στη σύγχρονη εποχή. Ο Κορυφίδης προστρέχει στα πρωτότυπα καλούπια, ανασύρει τα προσωπεία από τους μύθους για να ξεδιπλώσει τον στοχασμό του πάνω στην ανθρώπινη φύση. Το προσωπικό του αίσθημα παντρεύεται με το στοχαστικό περιεχόμενο των ποιημάτων του, καθώς ο θεωρητικός λόγος εδραιώνει μια συγκινησιακή βάση, η οποία εισαγάγει στο παιχνίδι αμέσως τον αναγνώστη, κινητοποιώντας το βλέμμα και την ακοή του και εξασφαλίζοντας την πνευματική του εγρήγορση  ΄΄για τις περιπέτειες του ταλαίπωρου ανθρώπινου Συναισθήματος’’, όπως σημειώνει και ο ίδιος ο ποιητής.

Σε κάθε βήμα μάλιστα αυτής της συναρπαστικής περιπλάνησης ποιητής και αναγνώστης δέχονται ηδονικά ερεθίσματα για παραπέρα σκέψεις , στοχασμούς και αναζητήσεις.

Τα 33 ποιήματα του Κορυφίδη τα 33 μυθικά του προσωπεία εγείρουν ερωτήματα και θέτουν θέματα για ανθρώπινες αδυναμίες ,συμπεριφορές και πρακτικές .Προσδοκίες , πόθοι, επιθυμίες, ελπίδες ,όνειρα, προοπτικές των μυθικών ηρώων βρίσκουν το αληθινό τους αντίστοιχο στην πραγματική ζωή και της σύγχρονης κοινωνίας.

Ορισμένα παραδείγματα.

Η Καλυψώ παραπέμπει στον ανεκπλήρωτο ερωτικό πόθο, η Νιόβη στην αλαζονεία του θνητού ανθρώπου, η  Ηλέκτρα στην αλλοίωση των φυσικών δεσμών ανάμεσα σε γονιό και παιδί και τη διαταραχή των οικογενειακών δεσμών, ο Φαέθωνας στον ανήσυχο άνθρωπο που θέλει  να εξερευνήσει τα όρια των δυνατοτήτων του και άρα στην απελευθέρωση, ανυπακοή και αντίσταση, ο Αγαμέμνονας στην αλαζονική – αυταρχική εξουσία, ο Ιάσονας στην έλλειψη μέτρου στην απληστία κ.ά.

Η δεξιοτεχνία του Κορυφίδη αναδεικνύεται και στο τρόπο που διαγράφει τις φιγούρες των μυθικών ηρώων του. Τις τοποθετεί σε μια ορισμένη στιγμή, και με εξαιρετικές μεταφορές και παρομοιώσεις επιχειρεί περιγραφή εξωτερικής δράσης ( εκφράσεις σώματος ,προσώπου ), περιγραφή εσωτερικής δράσης ( σκέψεις ,συναισθήματα, εναλλαγή συναισθημάτων, λειτουργία του σχήματος ύβρις-νέμεση-κάθαρση), σε κάποιες περιπτώσεις με τη χρήση β΄ενικού προσώπου συνδιαλέγεται μαζί τους. Χρησιμοποιεί και τη λογοτεχνική συσκευή της εικόνας , αδρής ,χωρίς σαφές περίγραμμα που παράγει όμως αποτελέσματα χωρίς να τα δηλώνει ή να τα αρθρώνει άμεσα. Όλα αυτά προσδίδουν μια θεατρικότητα στα ποιήματα του και σε κάποια μάλιστα ποιήματα ο αναγνώστης αποκτά την αίσθηση πως γίνεται θεατής μιας θεατρικής σκηνής.

Ο στοχαστικός λόγος του Κορυφίδη δεν είναι στεγνός και αποστειρωμένος, εγκεφαλικός. Η γλώσσα του γεμίζει τις λέξεις με ιδέες, αλλά ενισχύει το συγκινησιακό τους οπλοστάσιο σε μια αρμονική ισορροπία και σύζευξη.

Ο Κορυφίδης με την πρώτη του ποιητική απόπειρα αποδεικνύει πως υπηρετεί μια διανοητική μόδα , την αξιοποίηση της συμβολικής λειτουργίας των μύθων με αξιώσεις. Η αισθητική απόλαυση  μέσα από τους μύθους , η αλληγορία τους ,ο τρόπος που σκηνοθετεί τον στοχαστικό του λόγο , δίνουν δυναμική στον ποιητικό του λόγο. Πλάθει  μια δική του πραγματικότητα , σύγχρονη , λογοτεχνική-ποιητική πραγματικότητα.

Έχει διαβαστεί 857 φορές

Σχόλια

  • Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό το άρθρο.
 
Παρακαλώ περιμένετε...

Δεν σας επιτρέπεται η υποβολή σχολίων. Παρακαλούμε συνδεθείτε.

Αναζήτηση

Κυκλοφόρησε το νέο (11ο) βιβλίο του Αλέκου Χατζηκώστα «Τα χειρόγραφα του θανάτου»

Γλυκιά γιασεμιά μου

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Με ένα κλικ στο κανάλι μας στο Yutube!

advertisement

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement

Αρθρογραφία

Ημερολόγιο

Ποιός είναι online

Έχουμε online 1123 επισκέπτες και 0 μέλη.