του Αλέκου ΧατζηκώσταΜε την εκτόξευση drones και βαλλιστικών πυραύλων απάντησε- όπως ήταν αναμενόμενο και είχε προειδοποιήσει για κάτι τέτοιο- το Ιράν ξημερώματα Κυριακής 14 Απριλίου στον βομβαρδισμό του ιρανικού προξενείου στην Δαμασκό την 1η Απριλίου 2024 με νεκρούς ιρανούς αξιωματούχους. Να θυμίσουμε ότι η επίθεση το... Περισσότερα
ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΜΕΡΩΝ…
από Η Άλλη Άποψη
Τα σχολεία έχουν ξανανοίξει. Η προσέλευση των παιδιών στις τάξεις είναι μεγάλη. Υπάρχουν βέβαια και μαθητές που δεν προσήλθαν. Άλλοι από γενικό φόβο, άλλοι γιατί ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και φυσικά άλλοι που χωρίς λόγο, με μια βεβαίωση θεωρούν προτιμότερο να μην έρχονται σχολείο. Το ερώτημα είναι τι γίνεται με όσα παιδιά δεν βρίσκονται στο σχολείο και φυσικά για όσα όντως έχουν σοβαρό λόγο υγείας να μην προσέρχονται.
Το υπουργείο προτάσσει λοιπόν την πραγματοποίηση μαθημάτων ζωντανής αναμετάδοσης του καθημερινού μαθήματος μέσω καμερών. Προσφάτως το έθεσε και σε εθελούσια βάση.
Γιατί το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου απέρριψε την πρόταση αυτή;
1) Νομικά υπάρχει παραβίαση προσωπικών δεδομένων μαθητών και Εκπαιδευτικών. Γι΄αυτό η πρόταση του Υπουργείου είναι αντισυνταγματική. Άλλωστε η Αρχή Προστασίας των Προσωπικών Δεδομένων δεν στήριξε απόλυτα την θέση του Υπουργείου και με «μασημένα» λόγια είπαν ναι μεν αλλά…
2) Η χρήση καμερών μετατρέπει τον μεν εκπαιδευτικό σε «άψυχο» αναμεταδότη γνώσης και τους δε μαθητές σε παθητικούς δέκτες, σαν να βρίσκονται στη θέση τους απλά ανθρώπινα ομοιώματα.
3) Η χρήση καμερών στερεί το μάθημα της τάξης από κάθε παιδαγωγική, ψυχολογική και γιατί όχι ανθρώπινη χροιά.
4) Όπως αποδείχθηκε και με τα εξ΄ αποστάσεως μαθήματα τα οποία στηρίξαμε ευθύς εξαρχής, η πραγματική βοήθεια στους μέτριους και πιο κάτω μαθητές ήταν μικρή. Έτσι και η καμεροποίηση του μαθήματος θα είναι σαφώς σε βάρος των μαθητών που χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής.
5) Με την χρήση καμερών σκεφτόμαστε τάχα τους 3 ή 4 μαθητές που απουσιάζουν και όχι τους υπόλοιπους που είναι στην τάξη και ουσιαστικά τους θέλουμε άφωνους-άλαλους-άπραγους-άψυχους προκειμένου να γίνει η αναμετάδοση της παράδοσης. Ποια παιδαγωγική αξία επιτρέπει την επίλυση ενός θέματος σε βάρος άλλων μαθητών; Γιατί είτε το θέλουμε είτε όχι, ζητάμε από τους παρόντες μαθητές της τάξης να «θυσιαστούν» προκειμένου να φθάσουν τα μαθήματα στους απόντες.
Άρα η ευθιξία όσων καθηγητών σκέφτονται τους απόντες, δεν αυξάνεται όταν προτιμούν την επιλογή του τσαλαπατήματος των παρόντων μαθητών. Σε τελευταία ανάλυση καλείται ο Εκπαιδευτικός να επιλέξει ποιους μαθητές του θα «σώσει». Τους παρόντες ή τους απόντες. Έχουμε συναίσθηση τι σημαίνει η αποδοχή τέτοιων διλημμάτων; Τι κερκόπορτες ανοίγουμε;
6) Βρισκόμαστε στο 2020 όπου στην πλειονότητα των μαθημάτων η εκπαιδευτική διαδικασία, από το πρώτο λεπτό της είναι μια αέναη συνεργασία με τους μαθητές μας, άρα δεν υπάρχει η ώρα της αυστηρής ακαδημαϊκής παράδοσης από την έδρα.
7) Το υπουργείο επιδιώκει την επίλυση ενός θέματος μεταφέροντας την «μπάλα» στους εκπαιδευτικούς. Αδιαφορεί για τις συνέπειες και τις προεκτάσεις της καμεροποίησης. Βέβαια είναι κοινό μυστικό ότι η θεσμοθέτηση των καμερών μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία στοχεύει και παραπέρα. Στην σαφή μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, όταν μαθήματα θα αναμεταδίδονται εκεί όπου δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί. Άρα λιγότερο εκπαιδευτικό προσωπικό.
8) Όσοι εκπαιδευτικοί θελήσουν να κάνουν χρήση κάμερας στην μετάδοση του μαθήματος τους, θα βρίσκονται καθημερινά απέναντι σε καταγγελίες γονέων και νομικές προσφυγές για παραβίαση προσωπικών δεδομένων μαθητών. Ποιος ή ποιοι θα τους καλύψουν τότε;
9) Υπάρχουν λύσεις για τους απόντες μαθητές. Όσους βέβαια απουσιάζουν για πραγματικούς λόγους. Αυτές οι λύσεις απατούν πρόσληψη εκπαιδευτικών που θα μπορέσουν να απαντήσουν στις ανάγκες των απόντων, λόγω κορωνοιού, μαθητών.
10) Η τεχνολογία είναι εδώ και σαφώς δεν της γυρνάμε την πλάτη. Η τεχνολογία δίνει την δυνατότητα της διαδικτυακής σύνδεσης σχολείων από διαφορετικές χώρες, ή της παρακολούθησης μέσω skype ή αλλιώς, μιας ομιλίας ενός σημαντικού επιστήμονα ή συγγραφέα. Όμως η τεχνολογία αναπτύσσει την νέα πραγματικότητα, της παντού παρουσίας καμερών. Στο όνομα τάχα της ασφάλειας και της αξιοποίηση της γνώσης. Και όπως υποστηρίζει ο καθηγητής του Columbia ΗΠΑ Χρίστος Παπαδημητρίου ζούμε την εποχή της επιτήρησης.
11) Ας μην διευκολύνουμε το υπουργείο να επιβάλλει την δική του λογιστική πραγματικότητα. Εμείς οι εκπαιδευτικοί είμαστε αυτοί που ζούμε και ξέρουμε τον σφυγμό της τάξης. Αυτόν τον σφυγμό να κρατήσουμε ζωντανό και όχι να τον σταματήσουμε.
Γαλουζής Μιχαήλ Μαθηματικός