Δευτέρα, 22 Ιούλ, 2019

  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Η ΚΟ του ΚΚΕ θα υπερασπιστεί τα συμφέροντα του λαού με προτάσεις νόμου και τροπολογίες
  • Τα στερνά και τα πρώτα…
  • Ευδοκίμως τερματήσας
  • Συνεδρίαση μισής ώρας!
  • ΠΑΜΕ: Να μην περάσουν οι αλλαγές στο ΣΕΠΕ
  • «ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ: Καταψήφισε τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών της χώρας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Η ΚΟ του ΚΚΕ θα υπερασπιστεί τα συμφέροντα του λαού με προτάσεις νόμου και τροπολογίες1 Τα στερνά και τα πρώτα…2 Ευδοκίμως τερματήσας3 Συνεδρίαση μισής ώρας!4 ΠΑΜΕ: Να μην περάσουν οι αλλαγές στο ΣΕΠΕ5 «ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ» Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ: Καταψήφισε τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών της χώρας6

Το Σχόλιο της Ημέρας

Μόνο το Μνημόνιο

print
email
Τελευταία ενημέρωση από Η Άλλη Άποψη
Μόνο το Μνημόνιο

Γράφει ο Σίμος Ανδρονίδςη, υποψήφιος διδάκτορας ΑΠΘ

«Μιλούσαν, φώναζαν- θόρυβος· δεν ξεχώριζες τίποτα. Κάποιος κάθισε χάμου, πήρε μια πέτρα κι έσπαγε μύγδαλα. Ο κρότος σαφής, ορισμένος, - όπως τότε που ανέβηκε ο άλλος τη σκάλα και κρέμασε πάνω απ’ την πόρτα ένα μεγάλο κάδρο ανάποδα. Τότε όλοι σώπασαν μονομιάς, κοιτάχτηκαν, κοίταξαν πάνω: - φαίνονταν τα μικρά σκουριασμένα καρφιά, οι ψόφιες μύγες· ανάποδα, ναι·- σταχτί χαρτόνι με λεκέδες υγρασίας. Κι ίσως δεν ήθελε να κρύψει τίποτα, μα αυτό ακριβώς να φανερώσει» (Γιάννης Ρίτσος, ‘Αμφίβολος ορισμός’).

H παραδοχή πριν από λίγο καιρό  του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, περί εξαίρεσης της Ελλάδας από την ισχύ του περιώνυμου ευρωπαϊκού κεκτημένου ακριβώς λόγω της εφαρμογής Μνημονίου-Μνημονίων (και η υπογραφή δανειακών συμβάσεων) προσδιορίζει το πλαίσιο υπό το οποίο ασκείται η τρέχουσα & ρέουσα κρισιακή κυβερνολογική.

 Το Μνημόνιο ή τα Μνημόνια ανα-καλούνται στο πεδίο του κοινωνικού και, με έναν συμβολικό και συγκεκριμένο πολιτικό τρόπο φέρουν το μέλλον στο παρόν, όπως κατέδειξε και η πρόσφατη ψήφιση ενός ακόμη Μνημονίου-πακέτου μέτρων από την συγκυβέρνηση Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς και Ανεξαρτήτων Ελλήνων..

Το Μνημόνιο δύναται να προσλάβει τα χαρακτηριστικά της νέας θεσμοποίησης-θεσμικής νομιμότητας-νομιμοποίησης διαμέσου και της Κοινοβουλευτικής του σήμανσης. (Κοινοβουλευτική κανονικοποίηση). Ο Νίκος Πουλαντζάς επισημαίνει ότι «στο πλαίσιο της υπεροχής του Κοινοβουλίου, η νομιμότητα τείνει να συγχέεται με το έννομο». Το Μνημόνιο διαμεσολαβεί τους όρους μίας ‘νέας’ νομιμότητας, φέροντας τις επάλληλες συνδηλώσεις της νομιμότητας και του έννομου ή της μετουσίωσης σε ένα ‘καθεστώς’ έννομης, κοινωνικά & πολιτικά, πράξης-συνθήκης.. Είναι η κατάσταση ‘εξαίρεσης’ που θεσμοποιείται-κανονικοποιείται..

Ο ελληνικός κοινωνικοοικονομικός σχηματισμός (με βάση τα λεγόμενα Γιούνκερ), αποτελεί την δομική εξαίρεση στον κοινό ευρωπαϊκό κανόνα, και, ταυτόχρονα πεδίο 'ενσάρκωσης' του νέου & επικουρικού ευρωπαϊσμού.

Στο λόγο του ο ελληνικός σχηματισμός αναπαρίσταται (βιωμένη αναπαράσταση) ως 'παρέκκλιση', ως μία κατά βάση ανατολίτικη-βαλκανική ή λατινοαμερικανική 'διαστρέβλωση', ή ως «ασθένεια»  που χρήζει της κατάλληλης ευρωπαϊκής «θεραπείας».

Η Μνημονιακή περιεχομενικότητα, δεν συνιστά απλώς την ενδεδειγμένη απάντηση στην οικονομική κρίση, αλλά βιώνεται ως κρίση αλλά και ως ευκαιρία, (για μερίδες του άρχοντος συγκροτήματος), 'εποικίζει' τον χώρο της πολιτικής με τις όψεις του 'κατάλληλου', ή με τις όψεις της χρηστής (οιονεί ορθολογικής και αντι-λαϊκιστικής ) διακυβέρνησης.

Η ελληνική εξαίρεση συγκροτεί και σημασιοδοτεί τις πλαισιώσεις ενός 'ποιοτικού' πολιτικού οικονομισμού, δύναται να μετασχηματίσει τις κύριες πολιτικές συσσωματώσεις-κόμματα σε δρώντες παίκτες άρθρωσης ενός υποδείγματος αναγκαίας πειθάρχησης στις δομικές μεταβολές, τείνει να διευρύνει τα όρια των κυβερνητικών μετώπων, προσιδιάζοντας στο ιδεολογικά μείζον: στην 'εκρίζωση' των τάσεων του μεταπολιτευτικού αταβισμού..

Η οικονομική-κεφαλαιοκρατική κρίση ιστορικοποιείται στο βαθμό που η πολιτική της ρύθμιση αναπαράγει σταθμισμένους παράγοντες ισχύος, συμβάλλει στη συγκρότηση θυλάκων αναπαραγωγής & διάχυσης της ταξικής-υλικής αποστέρησης-φτώχειας, (αποστέρηση που προσδιορίζεται και ως συν-ύπαρξη της δυστοπίας με τα έκκεντρα οράματα κτήσης ενός καθόλα νέου γίγνεσθαι), παραπέμπει σε μία κρατική εξουσία η οποία και 'ανασυντίθεται' και συγκεντροποιείται με ιδεολογικούς όρους οιονεί  'πολεμικούς', με τους όρους μίας σχεδόν 'βίαιης' και μοναδικής τελεολογίας..

Τα διάφορα Μνημόνια 'θεσμοποιούν' & 'θεσμοποιούνται', αποκτώντας τα χαρακτηριστικά μίας 'δικαιικής' κανονικότητας, η οποία και δύναται να μετασχηματίσει την εξαίρεση σε κανόνα, ενσκήπτει ως 'μάθημα', εναλλάσσει τα όρια ενός λογοθετικού-ιδεολογικού κρατισμού, με την προσίδια αυταρχικότητα της πολιτικής που καθίσταται νόμος του κράτους εντός των κοινοβουλευτικών διάκενων..

Η Μνημονιακή υποκειμενοποίηση αναδιαμορφώνει-αναπαράγει τους όρους απόσπασης υπεραξίας, επισώρευσης προνομίων, δόμησης της Μνημονιακής εμπορευματικής σφαίρας, διαμόρφωσης συμμαχιών-συνεργειών που φθάνουν στον πυρήνα του ευρωπαϊκού (και όχι μόνο) αστισμού.

Το ιστορικό προτσές προσλαμβάνεται διαμέσου μίας ελλειπτικότητας, που, για να αφήσει την ιστορία να κινήσει προς τα εμπρός οφείλει να δειχθεί και να αφαιρεθεί ως 'μελάνωμα'..  Η κρίση του ελληνικού κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού που αναπέμπει σε μνημόνια σωτηριολογικής εγκάρσιας τομής, επιφέρει και την 'αγγελολογία' του θεμελιώδους, η οποία, προσιδιάζοντας στη βιοπολιτική της 'ερημοποίησης' ή της κοινωνικής-ταξικής 'αορατοποίησης', επιδιώκει να εκτιναχθεί προτού καν σταθεροποιηθεί. 

Ο λόγος της κρίσης είναι ο λόγος των ιδεολογικών αναπαραστάσεων, της πολιτικής οντολογίας που συναρθρώνει την πράξη ως καθωσπρέπει αξία, ακριβώς διότι δεν αναγνωρίζει παρά αναγνωρίζεται-ονοματοδοτείται από τα διακυβεύματα.

 Το κράτος (που δέχεται τεχνογνωσία από έξω, υπενθυμίζοντας μία στιγμή ανάτασης και ορθής λειτουργίας το 2002, όταν εξαρθρώθηκε η οργάνωση  '17 Νοέμβρη), 'ενσκήπτει' στο πεδίο του κοινωνικού ανταγωνισμού λειτουργώντας ως εκ νέου κοινωνικός 'αναμορφωτής', ως δείκτης ταξικής συνειδητοποίησης-προβολής, ως 'παίκτης' που αφενός μεν αφήνει τα κοινωνικά διάκενα-χάσματα να διαρκέσουν, αφετέρου δε διαμεσολαβεί τα πλαίσια της κυριαρχίας του..

Σε αυτό το πλαίσιο, 'θρυμματίζει' και δεσμεύει γη, αποκτά την επιτελεστικότητα των στρατηγικών ιδιωτικοποιήσεων, επιδιώκοντας να καταστήσει την ελληνική κεφαλαιοκρατική 'μήτρα', πεδίο κεφαλαιοκρατικής-εμπορευματικής ροής, η οποία και θα απεικονίζει το χρήμα ως σχέση, όπως το έθετε ο Καρλ Μαρξ στα 'Οικονομικά & Φιλοσοφικά Χειρόγραφα'.. Στον ελληνικό κοινωνικοοικονομικό σχηματισμό η κυριαρχία δομείται και εκλαμβάνεται ως μία διαδικασία που ενέχει τις παραμέτρους της κοινωνικής συμπίεσης.

Η κοινωνική τάξη, τα υποκειμενικά σώματα καθίστανται ο χώρος τριβής & εγκόλπωσης της 'νέας' Ευρώπης, που, πέρα των άλλων, επιδιώκει να 'ενσκαρκώσει' την λαϊκότητα μέσα στην αστικότητα και το αντίστροφο.. Το σύνορο του σώματος διαγράφει την εννοιολόγηση της κρίσης, τον Γιουνκερικό  αφορισμό. Η ιστορία «συσπάται» διαρκώς, φέροντας στην επιφάνεια ένα παρόν διαμεσολαβημένων προσλήψεων..

Σε μία κρίσιμη και κρισιακή στιγμή, (σε ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο) είναι απαραίτητη και η ονειροπόληση αλλά και η δράση «πάνω στη ράχη ενός τίγρη», για να παραπέμψουμε και στην πραγματεία του Φρήντριχ Νίτσε με τίτλο ‘Περί αληθείας και ψεύδους υπό εξωηθική έννοια».

1. 2.Βλέπε σχετικά, Πουλαντζάς Νίκος, ‘Πολιτική Εξουσία και Κοινωνικές Τάξεις’, τόμος β’, γ’ έκδοση, Μετάφραση: Χατζηπροδρομίδης Λ., Αθήνα, Εκδόσεις Θεμέλιο, 1982, σελ. 188.

Η οικονομική κρίση και οι όροι εκδίπλωσης της  «ιατρικοποιούνται» την στιγμή που η ενδεδειγμένη πολιτική αντιμετώπισης του «ιατρικού» προβλήματος καθίσταται και το μέσο «θεραπείας». Και με αυτούς τους όρους η αντιμετώπιση αυτή θέλει να προλάβει την «εξάπλωση» του προβλήματος και σε άλλες χώρες. Η οικονομική κρίση («ασθένεια») που προέρχεται από την έκθεση στους ‘κινδύνους’ της ιστορικής Μεταπολίτευσης, αναπαρίσταται ως η μεγεθυμένη ‘ατέλεια-αδυναμία’ της Ευρώπης.

3. Βλέπε σχετικά, Νίτσε Φρήντριχ, ‘Περί αληθείας και ψεύδους υπό εξωηθική έννοια’, Μετάφραση-Σημειώσεις-Επιλεγόμενα-Βιβλιογραφία: Γιατζάκης Πέτρος, Επίμετρο: Νεχαμάς Αλέξανδρος, Εκδόσεις Εκκρεμές, Αθήνα, 2009.

Έχει διαβαστεί 230 φορές

Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό το άρθρο.

Δεν σας επιτρέπεται η υποβολή σχολίων. Παρακαλούμε συνδεθείτε.

Αναζήτηση

Συνέντευξη με την πρέσβειρα της Κούβας Zelmys María Domínguez Cortina

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Τα Πιο Δημοφιλή

Ο Καιρός στη Βέροια



Ο καιρός τώρα

Καθαρός
Καθαρός
Θερμοκρασία 25 °C
Άνεμος ΒΒΔ 1-2 μποφόρ

Δευτέρα, 22 Ιουλίου

Λιακάδα
Λιακάδα
Θερμοκρασία 21 ως 33 °C
Άνεμος ΒΒΔ 2-3 μποφόρ

Τρίτη, 23 Ιουλίου

Λιακάδα
Λιακάδα
Θερμοκρασία 21 ως 33 °C
Άνεμος ΒΒΔ 2-3 μποφόρ

Ποιός είναι online

Έχουμε online 361 επισκέπτες και 0 μέλη.

Αρχική σελίδα για κινητά