Πέμπτη, 21 Οκτ, 2021

  • ΚΙΝΑΛ: Υποψήφιος πρόεδρος ο Γιώργος Παπανδρέου
  • ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Πανεπιστήμιο για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας
  • Να σταματήσουν η δίωξη σε βάρος του Ν. Μπογιόπουλου και οι αντικομμουνιστικές εκδηλώσεις
  • Ημερήσια έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης λοίμωξης από το νέο κορωνοϊό 20/10
  • Ενημέρωση του Σωτ. Τσιόδρα για την αποτελεσματικότητα των εμβολίων και το εμβολιαστικό πρόγραμμα στην Ελλάδα
  • Τάσος Μπαρτζώκας: Η επαγγελματική εκπαίδευση είναι προτεραιότητά μας!
ΚΙΝΑΛ: Υποψήφιος πρόεδρος ο Γιώργος Παπανδρέου1 ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ: Πανεπιστήμιο για την ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνικής πλειοψηφίας2 Να σταματήσουν η δίωξη σε βάρος του Ν. Μπογιόπουλου και οι αντικομμουνιστικές εκδηλώσεις3 Ημερήσια έκθεση επιδημιολογικής επιτήρησης λοίμωξης από το νέο κορωνοϊό 20/104 Ενημέρωση του Σωτ. Τσιόδρα για την αποτελεσματικότητα των εμβολίων και το εμβολιαστικό πρόγραμμα στην Ελλάδα5 Τάσος Μπαρτζώκας: Η επαγγελματική εκπαίδευση είναι προτεραιότητά μας!6

Το Σχόλιο της Ημέρας

Δεν συγχωνεύονται!

«Συγχωνεύσεις», «εξορθολογισμός», «περιορισμός κόστους» και άλλα παρόμοια είναι στην ημερήσια διάταξη των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων, με τον λαό να πληρώνει το μάρμαρο, αφού οι ανάγκες του συνθλίβονται για να θωρακίζονται η ανταγωνιστικότητα και η καπιταλιστική κερδοφορία.Κι αυτό είναι κάτι που επιβεβαιώνεται ξανά αυτές τις μέρες, με... Περισσότερα

Θανάσης Αλεξίου, καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου: «Η πανδημία παράγεται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που λειτουργεί μία κοινωνία.»

Τελευταία ενημέρωση από Η Άλλη Άποψη
Θανάσης Αλεξίου, καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου: «Η πανδημία παράγεται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που λειτουργεί μία κοινωνία.»

Τηλεφωνική συνέντευξη στην εκπομπή του ΡΑΔΙΟ-ΑΙΧΜΗ «Λόγια σταράτα» (με τους Αλέκο Χατζηκώστα και Παύλο Τουτουντζίδη) έδωσε ο Θανάσης Αλεξίου, καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου την Παρασκευή 25/6.

Απαντώντας στο κοινωνικό αποτύπωμα που άφησε η πανδημία σημείωσε: «Η πανδημία παράγεται σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που λειτουργεί μία κοινωνία. Πως οργανώνει τους πόρους, πως τους κατανέμει, πως προσδιορίζεται η διατροφική αλυσίδα , η σχέση με τη φύση και το περιβάλλον. Σπάει μία στεγανή σχέση που υπήρχε (σ.σ μετά τις ανθρώπινες παρεμβάσεις) μεταξύ ανθρώπου και φύσης, οι ιοί περνούν πλέον στον ανθρώπινο οργανισμό πλου γίνεται περισσότερο ευπαθής….Υπάρχει ποσοτική αντιμετώπιση της φύσης και όχι με τις ποιότητες της, διαμορφώνει έτσι το πλαίσιο που μας φέρνει αντιμέτωπους με την πανδημία. Γι’αυτό και ως κοινωνία θα πρέπει «να βάλουμε μυαλό» για να αποφύγουμε στο μέλλον παρόμοιες πανδημίες. Να σταματήσει δηλαδή αυτή η σχέση που διαμορφώνουμε με την κοινωνία και τη φύση.»

Σε σχέση με τις μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν για την αντιμετώπισή της υπογράμμισε: «Ένα ζήτημα δημόσιας υγεία , ιατροποιήθηκε,  αντιμετωπίστηκε δηλαδή ως ιατρικό πρόβλημα. Αυτό σήμαινε ότι περιορίστηκε στην ιατρική ή τη νοσηλευτική αντιμετώπιση. Όμως η αντιμετώπιση του ιού μπορεί να γίνει μόνο σε επίπεδο κοινότητας. Αυτό σημαίνει κοινωνικές υποδομές, συστήματα Α/θμιας Υγείας, σχολεία που λειτουργούν και γενικότερα μία κοινωνία που λειτουργεί. Βεβαίως αυτό έχει να κάνει με το πώς κατανέμονται οι πόροι, θα πρέπει δηλαδή να δεσμευτούν πόροι , να πάμε σε ένα σύστημα δημόσιας υγεία, να αφήσουμε τα ΣΔΙΤ και οτιδήποτε άλλο εμπορευματοποιεί την υγεία σαν κοινωνικό αγαθό. Προκρίθηκε η ιατροκεντρική αντιμετώπιση της πανδημίας  για να μην κατατεθεί το ζήτημα κατανομής των πόρων.

Για τα λοκντανουν σημείωσε: «Ο εγκλεισμός πρώτα απ’ όλα εργαλειοποιήθηκε και απαξιώθηκε ως μέσον. Είναι ένα πανάρχαιο μέσον που είχαν πάντα οι κοινωνίας για ν’ αντιμετωπίζουν τις πανδημίες. Η καραντίνα για παράδειγμα είναι από την εποχή της πανώλης.  Αντιμετωπίζουμε την πανδημία ουσιαστικά με αρχαϊκά μέσα ή με δοκιμασμένα μέσα όπως μάσκα, πλύσιμο χεριών, απομόνωση. Ο εγκλωβισμός ουσιαστικά συνέβαλε (σ.σ μιας και μεταδίδεται ο ιός με τα σταγονίδα σε κλειστούς χώρους) στη διάδοσή του. Ο εγκλεισμός στα σπίτια δημιούργησε με τη σειρά του άλλα προβλήματα. Ο τρόπος διαχείρισης της πανδημίας παρήγαγε νέες διακινδυνεύσεις. Και αυτές αφορούν τον κοινωνικό ψυχισμό, η υπονόμευση του, η διάλυση των βιόκοσμων του σχολείου , της εργασίας . Επίσης κατά τη διάρκεια της πέρασαν αναθεωρήσεις των εργασιακών που μας πάνε δεκαετίες πίσω. Έχουμε επομένως και δευτερογενείς διακινδυνεύσεις από μία  ιατροκεντρική διαχείρισης της πανδημίας.
Σε σχέση με την τηλεκπαίδευση αλλά ευρύτερα της τηλεργασίας και των επιπτώσεων τους τόνισε: «Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι μία ζωντανή διεργασία, ένα σύστημα αλληλοεπίδρασης μεταξύ καθηγητών –φοιτητών-μαθητών και στον βαθμό πολύ περιορίζεται στην τηλεκπαίδευση φτωχαίνει. Από την μία έχουμε την αποειδίκευση των καθηγητών που γινόμαστε χειριστές ψηφιακών περιβαλλόντων και από την άλλη επιβάλλεται με αυτόν τον τρόπο μία παθητική σχέση των μαθητών-φοιτητών με τους εκπαιδευτικούς και τη διδασκαλία. Μάλιστα στην α’θμια και β’ θμια εκπαίδευση οι μαθητές παραιτούνται όχι μόνο από τη διάδραση , αλληλεπίδραση της μεταφοράς γνώσης με τον καθηγητή., αλλά παραιτούνται και από μία ενσώματι  βάση που έχει η εκπαίδευση. Η εκπαίδευση είναι και μία ενσώματι οι εμπειρία με τους μαθητές να έρχονται σε επαφή τους άλλους μαθητές . Ένα μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασία έχει και εξωλεκτικό χαρακτήρα όχι απλά το πώς το λέει ο καθηγητής αλά και πώς κινείται, πώς αντιδρούν τα παιδιά. Περιορίζεται δηλαδή σε μία παθητική σχέση που δεν θα είναι καθόλου θετικό για τα παιδιά. Η εκπληροφόρηση της εκπαίδευσης οδηγεί σε ένα φορμαλιστικό τρόπο σκέψης και υπάρχει ο κίνδυνος να δούμε τα παιδιά στις επόμενες γενιές σε μία μετα-ανθρώπινη κατάσταση. Που δεν θα ξέρεις αν τα παιδιά θα είναι συνέχεια της ανθρώπινης φύσης ή συνέχεια της ψηφιακής φύσης , του ψηφιακού περιβάλλοντος.  Μπορούσε το σχολείο να λειτουργήσει με π.χ λιγότερους μαθητές στις τάξεις , ενδεχομένως εκ περιτροπής και φυσικά πόρους και ανάλογη κατανομή» 

Σχετικά με την ανάδειξη των ορίων αλλά και των ανισοτήτων του καπιταλισμού που αναδείχθηκαν ανάγλυφα την περίοδο τα πανδημίας υπογράμμισε: «Δεν έχω τα δεδομένα από την Ελλάδα. Αλλά από άλλες χώρες π.χ Βρετανία είναι προφανές ότι «χτύπησε» ανθρώπους από τα εργατικά-λαϊκά στρώματα. Η στεγαστική τους κατάσταση είναι κακή, η διατροφή τους είναι κακή κ.α. Εκτίθενται περισσότεροι και είναι πιο ευάλωτοι στην πανδημία. Η πανδημία θίγει παραπάνω τα λαϊκά στρώματα λόγω συνθηκών εργασίας και ζωής. Η πανδημία στο βαθμό που δεν αντιμετωπιστεί με μέσα δημόσιας υγείας , μένει η αγορά. Αυτή όμως λειτουργεί με καθαρά ταξικούς όρους. Δηλαδή όποιος δεν έχει να πληρώσει, πεθαίνει. «

Σε σχέση με τα πρόσφατα φαινόμενα βία και τη υπερπροβολή τους (π.χ δολοφονίες γυναικών κ.α) σημείωσε: «Μια δευτερογενής διακινδύνευση που παρήγαγε ο συγκεκριμένος τρόπος διαχείρισης της πανδημίας έχει να κάνει  την αύξηση των ενδοοικογενειακής βίας. Ωστόσο η γυναικοκτονία (χρησιμοποιών τον όρο αυτό που αποδίδει καλύτερα το νόημα) έχει να κάνει με τη πατριαρχική δομή των κοινωνιών. Απορρέει από τις άνισες σχέσεις που υπάρχουν στο φύλο. Το φύλο είναι ένα σύστημα άνισων σχέσεων που έχει να κάνει με αποκλεισμούς, με περιθωριοποιήσεις κ.α που αποκλείει τη γυναίκα από πόρους και μέσα. Η γυναικοκτονία, αν οριστεί με αυτόν τον τρόπο παραπέμπει ακριβώς εκεί στις άνισες έμφυλες ανθρώπινες σχέσεις. Και μία συνολική αντιμετώπιση ξεκινά από τα ορίσουμε τις δολοφονίες αυτές –δολοφονούνται εξαιτίας του φύλου τους- ως γυναικοκτονία για να προκύψουν μετά οι νομικές, εγκληματολογικές, κοινωνιολογικές συνέπιες που θα φτιάξουν ένα σύστημα για να ελέγξουν την πατριαρχική βία.»

Σε σχέση με την λεγόμενη «βία και ανομία» που η κυβέρνηση προπαγανδίζει νομοθετώντας μάλιστα και αστυνομία στα ΑΕΙ τόνισε: «Προφανώς δημιουργούνται κάποιες καταστάσεις που δίνουν την αίσθηση μίας ανομίας αλλά αυτές είναι πάτα διαχειρίσημες στο πλαίσιο του πανεπιστημίου και η φυσικά η πανεπιστημιακή κοινότητα τις έχει καταγγείλει-απορρίψει . Επομένως δεν υπήρχε κανένας ιδιαίτερος λόγος να μπει η αστυνομία στα ΑΕΙ.Θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα. Το πανεπιστήμιο πρέπει να έχει μία ελευθερία. Και η ελευθερία αυτή δεν έχει να κάνει με την ανομία όπως από κάποιους ορίζεται, αλλά με το ότι η διάδοση της γνώσης, των ιδεών είναι συστατικό μέρος της επιστημονικής πρακτικής. Επομένως η διαδικασία αυτή θα πρέπει να είναι ελεύθερη από αστυνομικούς ή άλλους ελεγκτικούς μηχανισμούς για να κινηθεί. Η κοινωνία θέλει ένα χώρο αναστοχασμού, έναν χώρο απόσυρσης από τη καθημερινότητα που δεν μπορούν όλοι οι άνθρωποι να σκεφτούν με όρους ησυχίας, με αναλυτικά εργαλεία  , με όρους αφαίρεσης που απαιτεί η εκπαιδευτική διαδικασία.»

Σε ερώτηση για τη κατάργηση του μαθήματος της Κοινωνιολογία στην Β’θμια εκπαίδευση σημείωσε: «Η Κοινωνιολογία είναι μία Επιστήμη που προσφέρει τα αναλυτικά εργαλεία για να μπορεί κανείς να αναστοχαστεί. Σε καμία περίπτωση δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά προς άλλα μαθήματα. Το αναλυτικό πρόγραμμα θα πρέπει να προσφέρει τα εργαλεία σκέψης για να μπορούν οι μαθητές/τριες να αναστοχαστούν πάνω στις κοινωνικές συνθήκες. Η Κοινωνιολογία δεν είναι μία ανατρεπτική Επιστήμη, είναι η κατ’ εξοχήν Επιστήμη της αστικής κοινωνίας. Δημιουργήθηκε στην νεωτερική εποχή, κυρίως μετά την Γαλλική Επανάσταση και τη κατάληψη της εξουσίας από την αστική τάξη. Είναι μία Επιστήμη αυτογνωσίας της ίδιας της αστικής τάξης του πεπερασμένου της και των δυνατοτήτων της.»

Σε σχέση με τις δυνατότητες για κοινωνική διέξοδο που υπάρχει: «Αφορά πρώτιστα τη συλλογική δράση. Θα πρέπει να διαμορφωθούν οι όροι – σε επίπεδο αντικειμενικής πραγματικότητας υπάρχουν αυτοί οι όροι- το σύστημα (σ.σ που ζούμε) λειτουργεί σε βάρος της κοινωνίας. Η πανδημία δεν είναι έξω από αυτό το σχήμα ερμηνείας.  Η πανδημία είναι δημιούργημα αυτού του τρόπου κοινωνικής οργάνωσης π.χ των φυσικών πόρων. Η εργαλειακή αντιμετώπιση της φύσης όπου σε τελική ανάλυση υποκείμενο είναι το κεφάλαιο, αυτό που είναι συμφέρον για το κεφάλαιο προβάλλεται ως συμφέρον ολόκληρης της κοινωνίας. Φτάσαμε σήμερα στο σημείο που και η φύση έχει καταπονηθεί και ο ανθρώπινος ψυχισμός επίσης. Έχουμε την πανδημία, αλλά και τους πρωτογενής κινδύνους που παράγει αυτός ο τρόπος κοινωνικής οργάνωσης όπως είναι η μαζική ανεργία, η εξαθλίωσης, η φτώχεια, η καταπόνηση της ψυχικής υγείας . Πάνω σ’αυτά να αναστοχαστούμε και να διαμορφώσουμε του όρους. Αντικειμενικά οι κοινωνίες έχουν αυτές τις δυνατότητες. Μένει εδώ το υποκειμενικό στοιχείο , το πολιτικό στοιχείο ν’ αφουγκραστεί και να δημιουργήσει τους όρους για να βγούμε απ’ αυτό το αδιέξοδο , τους όρους υπέρβασης σε μία άλλη κοινωνία , πιο ανθρώπινη με άλλη σχέση με την φύση , άλλη σχέση με τους ανθρώπους»

Ακούστε εδώ ολόκληρη την συνέντευξη: 


Έχει διαβαστεί 545 φορές

Σχόλια

  • Δεν υπάρχουν σχόλια για αυτό το άρθρο.
 
Παρακαλώ περιμένετε...

Δεν σας επιτρέπεται η υποβολή σχολίων. Παρακαλούμε συνδεθείτε.

Αναζήτηση

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Συνέντευξη τύπου της πρέσβειρας της Κούβας Zelmys María Domínguez Cortina

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «EΠΙΚΑΙΡΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement

«Η Εθνική Αντίσταση στη Βέροια: Ένα οδοιπορικό στους δρόμους της πόλης μας και στη ιστορία της χώρας μας»

«Άτιμη Ασφαλιστική»

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Ο Καιρός στη Βέροια



Ο καιρός τώρα

Καθαρός
Καθαρός
Θερμοκρασία 8 °C
Άνεμος ΒΒΑ 2 μποφόρ

Τρίτη, 19 Οκτωβρίου

Μερική λιακάδα
Μερική λιακάδα
Θερμοκρασία 9 ως 18 °C
Άνεμος ΒΑ 1-2 μποφόρ

Τετάρτη, 20 Οκτωβρίου

Κυρίως λιακάδα
Κυρίως λιακάδα
Θερμοκρασία 9 ως 17 °C
Άνεμος ΑΝΑ 1-2 μποφόρ

Ποιός είναι online

Έχουμε online 235 επισκέπτες και 0 μέλη.