Του Αλέκου Χατζηκώστα * Πενήντα δύο χρόνια συμπληρώνονται φέτος από τον ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου. 52 χρόνια μετά, τα συνθήματα του ξεσηκωμού του Πολυτεχνείου και της αντιδικτατορικής πάλης του λαού "Εξω οι ΗΠΑ - Εξω το ΝΑΤΟ", "Ψωμί - Παιδεία - Ελευθερία", παραμένουν επίκαιρα και ζωντανά και μας εμπνέουν στους αγώνες του... Περισσότερα
Αλέκος Μόσχος, πρόεδρος ΕΛΜΕ Ημαθίας: «Το νομοσχέδιο για την “τεχνική εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση” είναι αντιδραστικό!»
από Η Άλλη Άποψη
Τηλεφωνική συνέντευξη παραχώρησε ο πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ημαθίας
Αλέκος Μόσχος στο ΡΑΔΙΟ-ΑΙΧΜΗ και στην εκπομπή «Λόγια σταράτα» με τον δημοσιογράφο
Αλέκο Χατζηκώστα την Δευτέρα 14/12.
Για την τηλεκπαίδευση
Αναφερόμενος στην τηλεκπαίδευση τόνισε ότι πέρα από τα τεχνικά
προβλήματα που παρουσιάζονται στο διαδίκτυο, αλλά και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν
οι μαθητές στην πρόσβαση στο διαδίκτυο (π.χ λόγω μη ύπαρξης τάμπλετ, ή σύνδεσης
κ.α) το βασικό είναι ότι «η τηλεκπαίδευση δεν είναι ουσιαστική εκπαίδευση και τίποτε
δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης. Εκεί που διδάσκαμε στα παιδιά τις βλαβερές
συνέπειες που έχει η πολύωρη ενασχόληση με τις οθόνες των κινητών τους, τώρα τους
έχουν οδηγήσει μέσω τηλεκπαίδευσης στην πολύωρη παρουσία τους στις οθόνες των υπολογιστών
τους». Επίσης αναφερόμενος στην υπουργική Εγκύκλιο για τηλεαξιολόγηση τόνισε ότι
αυτό «ευτελίζει την εκπαίδευση, ζητά αξιολόγηση για μαθήματα που δεν έγιναν ουσιαστικά
γι’αυτό και πρέπει να την αποσύρει.»
Για τις ηλεκτρονικές εκλογές
Σε ερώτηση σχετικά με τις ηλεκτρονικές εκλογές για την ανάδειξη
των αιρετών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια σημείωσε ότι «η κυβέρνηση πήρε ένα καλό μάθημα,
με το ότι το 93% των εκπαιδευτικών απείχαν γι’αυτό και θα πρέπει να τις ακυρώσει»
και τόνισε ότι θα πρέπει αυτές να γίνουν όπως τα προηγούμενα χρόνια. Αντ’ αυτού
όμως η κυβέρνηση με τροπολογία στο Ν/Σ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση σκοπεύει
ν’ αντικαταστήσει όσους «εκλέχτηκαν» (παρά την ουσιαστική απόσυρση των ψηφοδελτίων
με πρωτοβουλία τα ΟΛΜΕ, ΔΟΕ) με δικούς της διορισμένους διευθυντές σχολείων κάτι
το οποίο φυσικά αποτελεί ωμή παραβίαση της εκλογικής διαδικασίας και του νοήματός
της. Επίσης ο Α. Μόσχοςυπογράμμισε: « Να
σταματήσει η κυβέρνηση να δείχνει το αυταρχικό της πρόσωπο και να λύσει επιτέλους
τα βασικά ζητήματα της εκπαίδευσης όπως ζητά η εκπαιδευτική κοινότητα».
Για το Ν/Σ για την Επαγγελματική Εκπαίδευση
Το μεγαλύτερο μέρος της συνέντευξης αφορούσε το Ν/Σ για την Επαγγελματική
Εκπαίδευση για το οποίο τόνισε: «Το Υπουργείο Παιδείας, συνεχίζοντας τη λογική του
αιφνιδιασμού, κι ενώ η ελληνική κοινωνία μετρά καθημερινά δεκάδες θύματα, αφού το
έδωσε για ολιγοήμερη διαβούλευση, οδήγησε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική
Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Δια Βίου Μάθηση, με το οποίο επιχειρεί να ενοποιήσει τρεις
διακριτές μεταξύ τους διαδικασίες: την τεχνική εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη
δια βίου μάθηση (οι δύο τελευταίες αποτελούν μορφές επιμόρφωσης που αφορούν σε ενηλίκους
και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν εκπαίδευση).»
Μπαίνοντας στην ουσία του σημείωσε: «Αυτή καθ’ αυτή η επιχείρηση
της ενοποίησης αποτελεί μια προσπάθεια απόλυτα κατευθυνόμενη από τον ΣΕΒ, την ΕΕ
και τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση και στοχεύει στην απομάκρυνση μεγάλου
μέρους μαθητών από τη γενική ανθρωπιστική παιδεία και στην ενίσχυση αποκλειστικά
των επαγγελματικών δεξιοτήτων. Το νομοσχέδιο αναφέρεται και στη μεταδευτεροβάθμια
εκπαίδευση και στις διαδικασίες πιστοποίησης εκπαιδευτικών προσόντων.
Ωστόσο, τα παρακάτω δύο βασικά θέματα αφορούν άμεσα στη δημόσια
δευτεροβάθμια εκπαίδευση:
1. Η ίδρυση, διετούς φοίτησης, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης
για αποφοίτους Γυμνασίου.
Τα βασικά σημεία του νόμου σε σχέση με τα ΕΣΚ είναι τα εξής:
Οι ΕΣΚ δεν θα ανήκουν στην τυπική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και
δεν θα διδάσκονται σε αυτές μαθήματα γενικής παιδείας (άρα οι εγκύκλιες γνώσεις
των μαθητών θα σταματούν στο Γυμνάσιο).
Για κάθε ειδικότητα προβλέπεται «Πρόγραμμα μάθησης στην εκπαιδευτική
δομή» και «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο», (πρόκειται ουσιαστικά για μαθητεία
- εργασία για τους ανήλικους μαθητές /τριες, χωρίς προβλεπόμενη αμοιβή και ασφαλιστικά
δικαιώματα).
Οι καταρτιζόμενοι με την αποφοίτησή τους παίρνουν απλά μια Βεβαίωση
Σπουδών, μετά από ενδοσχολικές εξετάσεις, ενώ ακολουθούν εξετάσεις πιστοποίησης
(που διοργανώνει ο ΕΟΠΕΠ-Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Εκπαιδευτικών Προσόντων,
όπως και για τους σπουδαστές των ΙΕΚ). Δηλαδή δεν έχουν τίτλο σπουδών, ούτε κατοχυρώνουν
επαγγελματικά δικαιώματα.
Οι ΕΣΚ μπορεί να ιδρυθούν από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και
από άλλα Υπουργεία, από Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και φυσικά από Ιδιώτες.
Οι ΕΣΚ θα προσλαμβάνουν ωρομίσθιους «εκπαιδευτές ή με αναγνωρισμένο
τίτλο σπουδών ή εμπειροτεχνίτες με επαγγελματική εμπειρία σε συναφές γνωστικό αντικείμενο»
(κατά το πρότυπο των ΙΕΚ, επεκτείνεται δηλαδή η μερική απασχόληση).
Συμπεράσματα: Είναι προφανές ότι 15χρονοι μαθητές, με το πρόσχημα
των μαθησιακών αδυναμιών, θα καταρτίζονται στοιχειωδώς, με κριτήριο τις περιστασιακές
ανάγκες της αγοράς και των φορέων που θα διαμορφώνουν τη ζήτηση των ειδικοτήτων.
Σε καμία περίπτωση η άγρια εκμετάλλευση ανήλικων παιδιών δεν μπορεί να θεωρηθεί
μάθηση, ενώ μόνο ως άθλιοι και γελοίοι αστεεισμοί μπορούν να θεωρηθούν οι υποσχέσεις
για ένα ευοίωνο εργασιακό μέλλον.Τέλος, είναι αυταπόδεικτο ότι θεσμοθετείται άλλη
μια μορφή ελαστικής εργασίας «εκπαιδευτών», όπου όμως θα απασχολούνται άνεργοι εκπαιδευτικοί.»
Για τηνίδρυση και λειτουργία
Πρότυπων ΕΠΑΛ υπογράμμισε: «Βασικοί στόχοι είναι:
Η αυτονόμηση της λειτουργίας τους, δηλαδή η συμμετοχή των εκπροσώπων
της τοπικής κοινωνίας –Δήμοι, τοπικές επιχειρήσεις– στη διαμόρφωση των προγραμμάτων
σπουδών των τομέων και ειδικοτήτων, ανάλογα με τις ανάγκες της αγοράς, με παράλληλη
υποχώρηση του κράτους σ’ ότι αφορά τη χρηματοδότησή τους. Η διαρκής μετακίνηση του
εκπαιδευτικού προσωπικού, αφού τομείς και ειδικότητες θα μπορούν να επαναπροσδιορίζονται
ή να καταργούνται.
Η καθιέρωση πρακτικής άσκησης σε επιχειρήσεις, μία φορά την εβδομάδα,
άρα μείωση του εκπαιδευτικού χρόνου, με συνέπεια και την απώλεια οργανικών θέσεων
εκπαιδευτικών.
Η επιβολή της αξιολόγησης με βάση το «σύστημα διοίκησης ποιότητας»,
που ακολουθείται στις επιχειρηματικές παραγωγικές μονάδες. Οι μαθητές θα αντιμετωπίζονται
ως αντικείμενα παραγωγής, χωρίς να λαμβάνεται υπ΄όψη κανένα κοινωνικοοικονομικό
κριτήριο.
Το «όραμά τους» για το τρίπτυχο “αξιολόγηση, αυτονομία, κατηγοριοποίηση
των σχολικών μονάδων”, που επωάζεται χρόνια τώρα, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων,
οδηγούν στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης καιέχουν ένα και μοναδικό στόχο: τη θυσία της δημόσιας
εκπαίδευσης και την κατάργηση στην ουσία του ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου για όλα
τα παιδιά, χωρίς διακρίσεις.»
Κατέληξε κάνοντας αγωνιστικό κάλεσμα στους εκπαιδευτικούς, τους
γονείς και τους μαθητές για την απόσυρση και ταυτόχρονα έντασης της πάλης για τα
παρακάτω αιτήματα:
«Ενιαίο δημόσιο και δωρεάν 12χρονο, υποχρεωτικό σχολείο για όλα
τα παιδιά, με δίχρονη προσχολική αγωγή – εκπαίδευση και αναβαθμισμένη επαγγελματική
εκπαίδευση αμέσως μετά. Σχολείο που θα συνδυάζει τη γενική παιδεία, την ευρεία ανθρωπιστική
μόρφωση με επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις - ικανότητες για τους βασικούς κλάδους
της παραγωγής, που θα καλλιεργεί την ισόρροπη γνωστική, καλλιτεχνική, ηθική και
σωματική ανάπτυξη των παιδιών, την κριτική – δημιουργική σκέψη, τα ιδανικά της αλληλεγγύης,
τη συλλογικότητα. Όχι στο σχολείο των δεξιοτήτων και των δήθεν «αρίστων».
Ανατροπή όλου του αντιδραστικού πλαισίου της αξιολόγησης, εσωτερικής
– εξωτερικής και αυτοαξιολόγησης, που ανοίγει το δρόμο σε απολύσεις, βαθαίνει τη
φτώχεια των εκπαιδευτικών και οδηγεί σε κατηγοριοποίηση και κλείσιμο σχολείων.
Όχι στην “αυτονομία” των σχολείων που, μαζί με την κατηγοριοποίηση,
οδηγούν στην ιδιωτικοποίησή τους.
Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και Ενισχυτική Διδασκαλία σε όλα τα
σχολεία, με διορισμούς εκπαιδευτικών και προσλήψεις αναπληρωτών από την αρχή της
χρονιάς.
Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση ενταγμένη στο δημόσιο σύστημα
εκπαίδευσης και εξ ολοκλήρου ενταγμένη στο Υπουργείο Παιδείας. Επαγγελματικά δικαιώματα
στους τίτλους σπουδών! Όχι στην κερδοσκοπία των πιστοποιήσεων και στο χτύπημα των
εργασιακών δικαιωμάτων! Κατάργηση όλων των άλλων δομών κατάρτισης.»