Δευτέρα, 30 Νοέ, 2020

  • Ανακοίνωση του  ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ «ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΗΜΑΤΟΥΡΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ ΑΕ»
  • Έφυγε από κοντά μας ο Θανάσης Γεωργιάδης.
  • Ούτε λέξη για τις κυβερνητικές ευθύνες
  • ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΣΤΟ ΒΕΡΜΙΟ!
  • Με το … «γάντι»…
  • Να ικανοποιηθούν άμεσα τα αιτήματα του υγειονομικού κινήματος για να μην επέλθει κοινωνική καταστροφή
Ανακοίνωση του  ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ «ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΗΜΑΤΟΥΡΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΕΣΟΣ ΑΕ»1 Έφυγε από κοντά μας ο Θανάσης Γεωργιάδης.2 Ούτε λέξη για τις κυβερνητικές ευθύνες3 ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΣΤΟ ΒΕΡΜΙΟ!4 Με το … «γάντι»…5 Να ικανοποιηθούν άμεσα τα αιτήματα του υγειονομικού κινήματος για να μην επέλθει κοινωνική καταστροφή6

Το Σχόλιο της Ημέρας

Δύο κόσμοι…

Δύο κόσμοι…

Εν καιρώ πανδημίας… Από τη μία ο πατέρας που παρακαλά τον υπάλληλο να κόψει το ρεύμα μια ώρα αργότερα για να τελειώσει το μάθημα μαθηματικών το παιδί του (Για την …επιβίωση των μιντιαρχών πρόβλεψαν, για τους ανθρώπους του μόχθου όχι). Από την άλλη ο αντιδήμαρχος που πλήττει στην καραντίνα και αναπολεί την Aston Martin και το σπίτι... Περισσότερα

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ: Εργαλεία για τη βελτίωση της ζωής ή μέσα χειραγώγησης και εγκλωβισμού της νέας γυναίκας;

από Η Άλλη Άποψη
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ: Εργαλεία για τη βελτίωση της ζωής ή μέσα χειραγώγησης και εγκλωβισμού της νέας γυναίκας;

Η εποχή της «ψηφιακής οικονομίας» και της λεγόμενης 4ης βιομηχανικής επανάστασης χαρακτηρίζεται από τη ραγδαία επιστημονική και τεχνολογική ανάπτυξη και την εφαρμογή της στην οργάνωση της κοινωνικής παραγωγής - εργασίας. Η χρήση του διαδικτύου, της τεχνολογίας δεν αφήνει ανεπηρέαστο κανέναν τομέα της κοινωνικής ζωής.

 

Η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι δυνατή μέσα από ένα κινητό τηλέφωνο είτε βρισκόμαστε στο σπίτι, είτε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είτε στη δουλειά, είτε σε οποιονδήποτε εξωτερικό χώρο. Μεγάλο μέρος των απαραίτητων αγορών και πληρωμών γίνονται πλέον ηλεκτρονικά. Την εμφάνισή τους κάνουν όλο και περισσότερες «έξυπνες» συσκευές, καθώς και «έξυπνα σπίτια», που αξιοποιούν το λεγόμενο «internet of things» (διασύνδεση πολλών ηλεκτρονικών συσκευών μεταξύ τους και με το διαδίκτυο).

Ενώ η επιστημονική γνώση και οι τεχνολογικές καινοτομίες προβάλλουν νέες δυνατότητες που μπορούν να αξιοποιηθούν για να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας και ζωής, στη σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία προκαλούν αντίθετες συνέπειες στις συνθήκες ζωής και εργασίας των εργαζομένων, ανδρών και γυναικών.

Η εντατικοποίηση της εργασίας, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας και τα ωράρια - λάστιχο, η έλλειψη ελεύθερου χρόνου γίνονται κανόνας για τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, ειδικά για τις νέες γυναίκες. Οι όροι δουλειάς, το μέλλον των εργαζομένων, της νεολαίας προσαρμόζονται με βάση τις απαιτήσεις, τα «θέλω» των επιχειρηματικών ομίλων, με κίνητρο το κέρδος και όχι την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών.


Για όλες τις παραπάνω αρνητικές συνέπειες δεν ευθύνονται τα ίδια τα σύγχρονα επιστημονικά, τεχνολογικά επιτεύγματα, το διαδίκτυο. Ο πραγματικός ένοχος είναι οι ιδιοκτήτες των μετοχικών - καπιταλιστικών επιχειρήσεων, η σαπίλα των καπιταλιστικών σχέσεων. Είναι αυτοί που ιδιοποιούνται τα αποτελέσματα της εργασίας εκατοντάδων χιλιάδων εργαζομένων. Εχουν στην κατοχή τους τα πιο σύγχρονα μέσα παραγωγής, ανάμεσά τους το διαδίκτυο, τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τις άλλες εφαρμογές της Πληροφορικής, που τα αξιοποιούν με μοναδικό κίνητρο τον μεταξύ τους καπιταλιστικό ανταγωνισμό και την αύξηση της κερδοφορίας και όχι για τη βελτίωση των όρων εργασίας και ζωής των εργαζομένων.

 

Ενισχύουν τον ατομισμό και την απομόνωση

Το διαδίκτυο και οι εφαρμογές του αξιοποιούνται από τις ιμπεριαλιστικές ενώσεις, τα μονοπώλια, τα καπιταλιστικά κράτη ως εργαλεία για τη χειραγώγηση και την ενσωμάτωση των εργαζομένων, στοχεύοντας ιδιαίτερα τη συνείδηση της νεολαίας, με στόχο να καλλιεργήσουν τον ατομισμό σε βάρος της συλλογικής ταξικής στάσης ζωής.

Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (ΜΚΔ) παίζουν ιδιαίτερο ρόλο σε αυτό. Χωρίς να ταυτίζονται με το διαδίκτυο, αποτελούν εφαρμογές του, η χρήση των οποίων από τους νέους και τις νέες παίρνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις, και μάλιστα αγγίζει σήμερα πολύ μικρές ηλικίες. Οσο πιο πολύ χρησιμοποιεί κάθε χρήστης και χρήστρια τα ΜΚΔ, όσο «ανεβάζει» πληροφορίες, τόσο περισσότερο προσαρμόζονται με βάση τα «ψηφιακά» ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις του, που οικειοθελώς «δίνει». Αυτός ο τρόπος λειτουργίας αφορά το σύνολο του διαδικτύου, που γίνεται όλο και πιο «φιλικό στο χρήστη», με βάση το ατομικό ψηφιακό αποτύπωμά του, στο οποίο καταγράφεται το σύνολο της διαδικτυακής δραστηριότητας.

Ετσι, η χειραγώγηση της συνείδησης, του τρόπου σκέψης, ζωής και δράσης περνάει μέσα από πολλούς και διαφορετικούς «διαδικτυακούς» δρόμους, καθώς τα ΜΚΔ λειτουργούν ως μέσα επικοινωνίας, ψυχαγωγίας, ενημέρωσης. Σε αυτό το πλαίσιο, η «κοινωνική δικτύωση» αναπαράγει την κυρίαρχη σκέψη και στάση ζωής στον σύγχρονο καπιταλιστικό κόσμο, όπου ο ατομισμός, ο εγωιστικός τρόπος ζωής διαπερνούν τις διαπροσωπικές σχέσεις, τις σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων.

Κάθε χρήστης και χρήστρια των ΜΚΔ αποξενώνεται περισσότερο από το οικογενειακό, φιλικό, συναδελφικό περιβάλλον, αφού στην καθημερινότητά του μαθαίνει τα νέα των φίλων μέσα από τα posts (αναρτήσεις) και τις φωτογραφίες που ανεβάζουν στα social media, την ίδια ώρα που η ζωντανή επικοινωνία και αλληλεπίδραση χάνουν όλο και περισσότερο έδαφος. Είναι συχνό φαινόμενο παρέες φίλων ή και ζευγάρια που βγαίνουν έξω, αλλά δεν μιλάνε μεταξύ τους. Ο καθένας και η καθεμιά βρίσκεται στην απομόνωση της χρήσης των ΜΚΔ, «σκρολάρει» (περιηγείται γρήγορα) στο «Instagram», ποστάροντας και σχολιάζοντας, εκτίθεται και εκθέτει πολύ πιο πέρα από τους «επιλεγμένους φίλους», «ακολούθους».

Ιδιαίτερα οι νέες γυναίκες, που βιώνουν πρόσθετες κοινωνικές διακρίσεις στην εργασία, στην οικογένεια, στην κοινωνική δράση σε σχέση με τους νέους άνδρες, είναι πιο ευάλωτες σε αυτήν τη «στρεβλή κοινωνικοποίηση». Η κοινωνικότητα στα ΜΚΔ κρίνεται από το βαθμό συμμετοχής τους σε συζητήσεις, σε διαδικασίες αυτοπροβολής ή επιδοκιμασίας, αποδοκιμασίας και σχολιασμού άλλων ατόμων, συχνά με λαθεμένα κριτήρια, ακόμα και ως συμβουλές σε διάφορα ζητήματα.

Διαμορφώνονται στρεβλά και αντιδραστικά κριτήρια για την ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων. Καλλιεργείται ως στάση η εγωιστική προβολή, που έρχεται σε αντιπαράθεση με την ανιδιοτέλεια, τη σεμνότητα, την ανάπτυξη της προσωπικότητας καθενός και καθεμιάς, μέσω της συλλογικής, κοινωνικής δράσης, μέσω της συνεχούς αυτομόρφωσης. Προμοτάρονται το κουτσομπολιό, τα κακόβουλα σχόλια σε βάρος του σεβασμού, της αλληλεγγύης, της ειλικρίνειας, της συντροφικότητας. Αυτές είναι οι αξίες και η στάση ζωής που ορθώνονται ως τείχος απέναντι στον αγώνα για να γνωρίσουμε την αντικειμενική κοινωνική πραγματικότητα και να την αλλάξουμε, με κριτήριο τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και τις τεράστιες δυνατότητες για να ικανοποιηθούν.

Φυτώριο για «παλιά» και «νέα» κοινωνικά στερεότυπα

Πόσο αληθινή είναι τελικά η πραγματικότητα που «χτίζει» κάθε νέα κοπέλα μέσα από τη χρήση των social media; Πόσο αληθινή είναι η φωτογραφία μιας εργαζόμενης που σχολάει μετά από 9 και 10 ώρες δουλειάς, χωρίς ελεύθερο χρόνο, όμως ανεβάζει φωτογραφίες με «πλαστές» εικόνες που ...«φιλτράρουν» ή σβήνουν τη σκληρή πραγματικότητα που ζει, γιατί έτσι θα πάρει περισσότερα «likes» (σε πόσους χρήστες αρέσει);

Η «πλαστή» κοινωνική πραγματικότητα ενισχύεται και με ολόκληρους μηχανισμούς που καλλιεργούν δήθεν «καινούρια» κοινωνικά στερεότυπα για την κοινωνική θέση της γυναίκας. Μέσα από το διαδίκτυο και τα ΜΚΔ καλλιεργούνται και αντιδραστικές κοινωνικές συμπεριφορές, κοινωνικοί ρόλοι για τα δύο φύλα, που αναπαράγονται και «εκσυγχρονίζονται».

Μεγάλο ρόλο σε αυτό παίζουν οι λεγόμενες «influencers» (αυτοί/-ές που ασκούν επιρροή), έχοντας στόχευση και απήχηση ειδικά στις νέες γυναίκες. Πρόκειται είτε για «celebrities» είτε για «τη γυναίκα της διπλανής πόρτας», που ευελπιστούν να γίνουν διάσημες συγκεντρώνοντας χιλιάδες και εκατομμύρια «ακολούθους» και «likes», μέσα από τα posts, φωτογραφίες στο «Instagram», βίντεο στο «Youtube» κ.λπ.

Ασχολούνται με θέματα που παρουσιάζονται ελκυστικά για τις νέες γυναίκες, όπως τη μόδα, το μακιγιάζ, τη διατροφή, μέχρι τις διαπροσωπικές, ερωτικές σχέσεις. Μεγάλες βιομηχανίες της μόδας, καλλυντικών πληρώνουν γυναίκες «influencers» για να διαφημίζουν τα προϊόντα τους. Είναι ενδεικτικό ότι η «αμοιβή» της σχετικής δραστηριότητας στη χώρα μας μπορεί να φτάσει τα 1.000 ευρώ για κάθε ανάρτηση. Οι «influencers» όμως είναι κάτι παραπάνω από διαφημιστές.

Παρουσιάζονται ως πρότυπα για τις νέες και τους νέους, κομμένα και ραμμένα στον κυρίαρχο τρόπο ζωής στη σύγχρονη καπιταλιστική κοινωνία. «Influencers» είναι διάφορες γυναίκες επιχειρηματίες, που προβάλλονται για την... «ατομική τους ικανότητα» να συνδυάζουν αρμονικά την επαγγελματική καριέρα με την οικογένεια. Ετσι, παρουσιάζονται ως γυναίκες που «σπάνε» τα κοινωνικά στερεότυπα και καταλαμβάνουν «θέσεις ευθύνης» ισότιμα με τους άνδρες.

Ολα αυτά πουλάνε οράματα χωρίς πραγματικό αντίκρισμα, είναι ένα κακό «σίκουελ» της χλιδής της μεσοαστής που πριν μία - δύο δεκαετίες προσέφεραν αμερικανικά, βραζιλιάνικα, τουρκικά σίριαλ στην τηλεόραση. Τα πιο σύγχρονα ιντερνετικά πρότυπα όχι μόνο σβήνουν τις ταξικές διαφοροποιήσεις του γυναικείου φύλου, αλλά αναπαράγουν ότι είναι ατομική ευθύνη της κοπέλας να ανταποκριθεί στις επαγγελματικές, οικογενειακές, οικιακές υποχρεώσεις.

«Influencers» είναι οι γυναίκες που εξυμνούν την κάλπικη «ελευθερία» της αυτοδιάθεσης του σώματος. Μέσα από τον μανδύα του «ψευτοπροοδευτισμού» και στο όνομα της «ατομικής ελευθερίας» θάβονται τα οικονομικά, κοινωνικά εμπόδια που συναντά μια κοπέλα, αλλά και η ανάγκη της πάλης για την ανατροπή αυτής της βαρβαρότητας.

«Influencers» είναι και νέες μητέρες που προβάλλουν ως «ατομική επιλογή» τους την παραμονή στο σπίτι για 2 και 3 χρόνια, εκτός εργασίας, για να αφιερωθούν στον αποκλειστικό μητρικό θηλασμό και τη φροντίδα, αποκλειστικά στη διαπαιδαγώγηση του παιδιού τους. Ετσι, αναπαράγουν παλιές, αναχρονιστικές απόψεις για την «κυρίαρχη αποστολή» της γυναίκας στη φροντίδα της οικογένειας, που εξυπηρετούν και την έλλειψη μέτρων στήριξης των παιδιών, των ηλικιωμένων, των ΑμεΑ από το κράτος.

Πίσω από τα «likes», το σύγχρονο styling και τα χαμόγελα κρύβεται βέβαια και η απροκάλυπτη σαπίλα του καπιταλιστικού συστήματος. Σε πρόσφατη έρευνα του BBC, διάφορες γυναίκες «influencers» αποκάλυψαν ότι δέχονται προτάσεις με υπέρογκα ποσά και πανάκριβα δώρα από μεγάλους επιχειρηματίες με αντάλλαγμα τη ...συντροφιά τους.

Επιβεβαιώνεται ότι μέσα από τα ΜΚΔ οι νέες γυναίκες είναι εκτεθειμένες ακόμα και στην κραυγαλέα μορφή εμπορευματοποίησης και εκμετάλλευσης του ανθρώπινου σώματος, σε μια σοβαρή παθογένεια των ταξικών, εκμεταλλευτικών κοινωνιών, με σαφείς οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές αιτίες.

Στην ουσία πρόκειται για όψεις του ίδιου συντηρητικού νομίσματος, που αναπαράγουν τις κοινωνικές διακρίσεις και ανισοτιμίες σε βάρος της γυναίκας.

Στέρεα θεμέλια για την πραγματική απελευθέρωση της γυναίκας από κάθε κοινωνική ανισοτιμία

Σπέρματα των ισότιμων σχέσεων μεταξύ των φύλων καλλιεργεί σήμερα η πρωτοπορία, μέσα από την καθημερινή ταξική πάλη με προοπτική την ανατροπή της καπιταλιστικής εξουσίας, την κατάργηση των καπιταλιστικών σχέσεων. Για να γίνουν κοινωνική ιδιοκτησία όλα τα σύγχρονα μέσα παραγωγής, ο επιστημονικός κεντρικός σχεδιασμός να εξασφαλίζει σε όλους και όλες εργασία ανάλογη με τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις κλίσεις του, η εργατική εξουσία να ασκείται με κύτταρο τη συμμετοχή στη συνέλευση του χώρου εργασίας, εκπαίδευσης, με συντροφικότητα και συναδελφοσύνη για το κοινό καλό.

Αυτά είναι τα στέρεα θεμέλια για την πραγματική απελευθέρωση της γυναίκας από κάθε κοινωνική ανισοτιμία. Μέσα σε αυτόν τον όμορφο αγώνα χτίζονται δεσμοί, η ζωντανή επικοινωνία, σπάει το αίσθημα της απομόνωσης και της αποξένωσης. Καλλιεργούνται «πρότυπα» σύγχρονου ηρωισμού, ανιδιοτελούς στάσης ζωής και δράσης.

 

Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ για τις Νέες Γυναίκες και τα Νέα Ζευγάρια

Έχει διαβαστεί 78 φορές

Αναζήτηση

advertisement
advertisement

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «EΠΙΚΑΙΡΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement
advertisement

Το βιβλιοχαρτοπωλείο «ΗΛΙΟΤΡΟΠΙΟ» κοντά σας με υπηρεσία Delivery!

advertisement

Συνέντευξη με την πρέσβειρα της Κούβας Zelmys María Domínguez Cortina

«Άτιμη Ασφαλιστική»

Από την εκδήλωση της "ΑΛΛΗΣ ΑΠΟΨΗΣ" στο Foyer στη Βέροια(27/12/19)

 

Οι ερωτήσεις της "ΑΛΛΗΣ ΑΠΟΨΗΣ" προς την Έφη Αχτσιόγλου

 

advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement
advertisement

Ο Καιρός στη Βέροια



Ο καιρός τώρα

Κυρίως συννεφιασμένος
Κυρίως συννεφιασμένος
Θερμοκρασία 9 °C
Άνεμος ΒΒΔ 4-6 μποφόρ

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου

Καταιγίδες
Καταιγίδες
Θερμοκρασία 2 ως 9 °C
Άνεμος ΒΑ 2-6 μποφόρ

Τρίτη, 01 Δεκεμβρίου

Περιοδικά σύννεφα
Περιοδικά σύννεφα
Θερμοκρασία 3 ως 8 °C
Άνεμος ΑΒΑ 1-2 μποφόρ

Ποιός είναι online

Έχουμε online 226 επισκέπτες και 1 μέλος.